Enigma Enigma

Ігор Бондар-Терещенко

2022-12-02 07:31:18 eye-2 3986   — comment 0

Дивні і дивакуваті

…За всі часи і за всіх «суспільних» обставин єдиним виходом для мистця завжди залишалася втеча в "альтернативну" реальність, однією з яких була література. Так, в одній з книжок про Бруно Шульца – світового клясика, який народився у Дрогобичі, і чиї твори літературні критики ставлять на один рівень з творами Марселя Пруста і Франца Кафки - писали про "задоволення від тексту" цього письменника, що призводило до появи великої кількості сучасних інтерпретаційних засобів, а також найрізноманітніших ідей і мод сучасної культури. "Результати цього зазвичай дивні і дивакуваті", - попереджають нас.

Тож одним з яскравих прикладів інтерпретації небагатої спадщини Шульца є дослідження Пауліни Субоч-Б’ялек та Іренеуша Староня "Надкольори й надаромати: Шульц, Мюллер, Блекер" (Л.: Літопис). Зазвичай такі писання – не лише дивакуваті, але й надзвичайно цікаві та оригінальні – називають "емпіричними", тобто не дуже стандартними. Чи пак, побудованими не на скрупульозному збиранні фактів (біографічних чи текстових), а на дослідженні створеного письменником світу. Якщо ж згадати того самого Пруста, то він якраз подавав клясичний приклад такої методи у власній епопеї "У пошуках втраченого часу", намагаючись "реставрувати" минуле за смаком печива, яке він куштував у дитинстві. Хіба ті самі "Цинамонові крамниці" Шульца не надаються до такого аналізу?

У нашому випадку автори книжки більш ніж вигадливі, пропонуючи такі заманливі назви розділів своєї книжки: "Ерос у місті упирів", "Надкольори й надаромати дитинства", "Сторінки альбому для марок" та інші. "Епіфанію поетичного дитинства ми пізнаємо в мистецтві чуттєвого сприйняття, - попереджають нас на початку. - У затишку незвичайної й унікально обладнаної крамниці з-поза довгого прилавка дивиться на нас вразливий нюхач – знавець колекції запахів, худенький хлопець, герой оповідання. Це перша умова надбіографії, виписана золотими складами вже на обкладинці. Але на кожній із густо записаних сторінок постають наступні. Той, хто їх розпізнає, знайде в них вишуканий букет невловних понять, зачарований запахом і барвою дистиляту, він запише в пам’яті емблему предивного запаху, алхімію духу й герб того, що минуло, легке мереживо подій".

 

Ілюстрація – Бруно Шульц, 1934

Підписуйтесь на наш Telegram канал Enigma