Enigma Enigma

Володимир Пасіка

2019-09-17 10:41:05 eye-2 3275   — comment 0

Facebook знешкодив в Україні фабрику тролів. Серед вилучених FB-сторінок - Hyser, Znaj.ua, Politeka.

Київська фірма витратила на рекламу $ 1,6 млн. Її акаунтам вдалося залучити 4 млн фоловерів.
Facebook призупинив в Україні діяльність акаунтів і груп, які вели скоординовані кампанії з дезінформації. Про це повідомив глава політики з кібербезпеки Facebook Натаніель Глейхер. Ідентифікувати велику кампанію вдалося на основі поведінкового аналізу підозрюваних, а не змісту контенту.
В ході розслідування вдалося встановити, що вилучені акаунти пов'язані з українським PR-агентством Pragmatico. «Я думаю, що вони розташовані в Києві. Але цей факт я б двічі перевірив», - уточнив Глейхер.
В цілому Facebook видалив 168 акаунтів, 149 сторінок, 79 груп. У них було в сукупності близько 4,2 млн фоловерів. Приблизно 400 000 акаунтів приєдналися до груп. Сторінки і групи керувалися фейковий акаунтами, а імена постійно змінювалися.
І найцікавіше: бюджет, витрачений на рекламу в Facebook і Instagram, Глейхер оцінює приблизно в $ 1,6 млн. "Розраховувалися переважно в доларах", - уточнює він.
Глейхер підозрює, що організатори кампанії направляли людей за межі Facebook на сайти, які позиціонувалися як новинні. Примітно, що в прикладах віддалених сторінок виявилися акаунти видань Znaj.ua, Politeka, Hyser. Тепер вони не працюють.
Він додає, що PR-компанія не працювала на якогось конкретного політика чи бізнес. За словами менеджера, фірма працювала з різними клієнтами з метою заробити гроші. І розкручувала такі теми як спорт, знаменитості, шоу-біз, політика і економіка. Глейхер підкреслює, що українська кампанія не має зв'язку із зовнішнім світом і не є частиною інформаційної війни з боку Росії.
Журналісту LIGA.net вдалося поспілкуватися з дівчиною, яка ходила на співбесіди в Pragmatico в 2018 році. Вона розповідає, що компанія займалася політичним піаром, розкручуванням в FB політиків. На той момент, за словами, співрозмовниці, у компанії було декілька офісів на Палаці Спорту. "Розповідали, що у них великий SMM-відділ", - згадує вона.
Співрозмовниця дала кілька контактів керівників, з якими вона познайомилася. Але ті, прочитавши запитання редакції, заявили журналісту, що, мовляв, ні про яку Pragmatico нічого не чули і ніколи там не працювали.