Enigma Enigma

Olga Horoshkovska

2019-12-17 10:28:32 eye-2 2973   — comment 0

Фінляндія виграла війну з фейковими новинами

Фінляндія стикалася з пропагандистськими кампаніями Кремля ще з моменту проголошення незалежності від Росії 101 рік тому. Але в 2014 році, після того, як Москва анексувала Крим та підтримала повстанців на Сході України, стало очевидним, що поле бою перемістилося в інформаційний простір!

Головний спеціаліст з питань комунікацій у кабінеті прем'єр-міністра Дж.Тоіванен (Jussi Toivanen) заявив, що важко визначити точну кількість операцій з дезінформації, які були націлені на країну в останні роки, але більшість з них стосується таких питаннях, як імміграція, Європейський Союз або чи має стати Фінляндія членом НАТО.

Коли у 2015 році було зафіксовано активізацію російської пропаганди, Президент Фінляндії Саулі Нійністьо закликав кожного фінна взяти на себе відповідальність за боротьбу з неправдивою інформацією. Через рік, Фінляндія залучила американських експертів, щоб порадити чиновникам, як розпізнати фальшиві новини, зрозуміти, чому вона стає вірусною, і розробити стратегію боротьби з нею. Реформувалася також система освіти з метою акцентування критичного мислення.

Незважаючи на те, що в режимі реального часу важко виміряти результати, підхід спрацював, і зараз інші країни розглядають Фінляндію як приклад того, як виграти війну з дезінформацією.

Тіванен підкреслює, що «це не лише урядова проблема, а цілого суспільства. Ми виконуємо свою роль, але завдання кожного - захищати фінську демократію».

Експерт додав, що «перша лінія захисту - це вчитель дитячого садка»!

Наприклад, у Фінляндії в більшості шкіл є класи, де втілюють навчальні програми з критичного мислення. В цих класах студентів надихають стати цифровими детективами, як перезавантажена версія Шерлока Холмса для нового покоління.

Програми з критичного мислення Фінляндії, яка була переглянута в 2016 році, щоб визначити пріоритетні навички, необхідні учням для виявлення дезінформації, яка затьмарила останні виборчі кампанії в США та Європі.

Нещодавно школа співпрацювала з фінським агентством з перевірки фактів Faktabaari (FactBar) і розробила інструментарій для цифрової грамотності для учнів початкових класів і середніх шкіл, які навчаються на виборах до ЄС. Він був представлений експертній групі блоку з питань медіаграмотності та був поділений між країнами-членами.

Вправи включають вивчення тверджень, знайдених у відеороликах YouTube та публікаціях у соціальних мережах, порівняння упередженості засобів масової інформації у масиві різних статей, тестування того, як дезінформація сприймає емоції читачів, і навіть змусити студентів спробувати свої сили у написанні фальшивих новин .

Зрозуміло, що експортувати демократію може бути складно, але імпортувати експертів, як це зробила у 2016 році Фінляндія, - легко!

Директор Центру глобальної взаємодії Ф. Д. Рузвельта Гарвардського університету Джед Віллард заявив, що фіни знали про втручання у фінську політику, проте не могли довести це. Тож, Фінляндія вирішила найняти для вироблення комплексу заходів з протидії фейкам іноземних спеціалістів.

Зрозуміло, що Росія продовжує стверджувати, що не втручається у внутрішню політику інших країн.

На думку Вілларда, «фіни мають дуже унікальну і особливу силу, оскільки вони знають, хто вони. Вони знають про свої права та верховенство права, чого наразі немає у Росії. У них є сильне відчуття того, що означає бути фінцем ... це супер сила». Не всі країни мають таку потужну історичну самоідентифікацію!

Крім того, Фінляндія підтримує рейтингову регіональну пресу та суспільне мовлення. Згідно з доповіддю цифрових новин Інституту Reuters за 2018 рік, Фінляндія очолює рейтинги довіри ЗМІ, що означає, що її громадяни мають менше шансів звернутися до альтернативних джерел новин.

Але дехто стверджує, що просто навчання медіаграмотності та критичного мислення недостатньо - для соціальних медіа компаній необхідно зробити більше, щоб зупинити поширення дезінформації.

Журналістка громадського мовника Фінляндії YLE, яка довго стикається з жорстокістю зловживань в своїй роботі Джессіка Аро зазначає, що «Facebook, Twitter, Google, YouTube» є прихильниками російських тролів... їх дійсно слід регулювати»! «Як і будь-які забруднюючі компанії чи фабрики повинні регулюватися, адже вони забруднюють повітря, ліси та воду, й вони забруднюють розум людей. Отже, вони також повинні за це заплатити і взяти на себе відповідальність за це».

Facebook, Twitter та Google підписали Кодекс практики Європейської Комісії проти дезінформації, зробивши кроки напередодні виборів у ЄС для підвищення прозорості своїх платформ, включаючи надання загальнодоступних бібліотек політичної реклами для ЄС, що працюють разом із сторонніми перевіряючими фактами, щоб виявити оманливий вміст, пов’язаний з виборами, та виправити помилкові облікові записи.

Мабуть, найбільшою ознакою того, що Фінляндія виграє війну з фальшивими новинами, є той факт, що інші країни прагнуть скопіювати її політику в цьому напрямку. Представники ряду країн ЄС, разом із Сінгапуром, дізналися про підхід Фінляндії до цієї проблеми.

Стратегія Фінляндії була відкритою для демонстрації напередодні національних виборів минулого місяця, в рекламній кампанії, яка проходила під гаслом «У Фінляндії найкращі вибори у світі - подумайте, чому», і заохотила громадян задуматися про фейкові новини.

Чиновники не бачили жодних доказів російського втручання у голосування.

На думку більшості міжнародних експертів, Фінляндія виграла перший тур протидії ворожій інформаційній діяльності. Однак незважаючи на це, потрібно розуміти, що це двоготривала гра. І чим далі, тим складніше протистояти злочинним діям Кремля в інформаційній сфері!

Підписуйтесь на наш Telegram канал Enigma