Enigma Enigma

BlackPR

2024-10-01 09:04:18 eye-2 4437   — comment 1

Футарк Сiгрдрiви, або Таємні знаки чаклунства

Цей розділ книги є як поясненням попереднього розділу, так і розвитком теми символіки, значень та правил шифрування рун у закляттях.

 

Жив колись у світі герой на ім'я Сігурд. І ось одного разу Сігурд піднявся на гору Хіндарфьялль і подався на південь у Фраккланд. На вершині цієї гори він побачив яскраву заграву аж до неба. Коли Сігурд наблизився, то побачив огорожу зі щитів і в огорожі - прапор. В огородженому місці лежала і спала людина в обладунках. Сігурд зняв шолом з її голови, і він побачив, що це жінка. Кольчуга сиділа на ній міцно, наче приросла до тіла. Тоді він акуратно розсік своїм мечем, Грамом, кольчугу від коміру вниз і впоперек, по обох рукавах. А після того, як він зняв з неї кольчугу, жінка прокинулась і сіла. Як з'ясувалося, ця жінка була валькірією на ім'я Сігрдріва, яку Один за злісний непослух уклав у глибокий сон - після того, як Сігрдріва не стала в битві допомагати Хьяльм Гуннару конунгу, якому перед битвою сам Один пообіцяв перемогу. Навпаки, Сігрдріва зробила все для того, щоб Хьяльм Гуннар конунг загинув у тому бою смертю хоробрих і приєднався в чертогах Валхали до вже наявних там ейнхеріїв. Складається враження, що Гуннар Кепочка (приблизно так перекладається його прізвисько) конунг зовсім не потрібний був Одіну у Валхаллі, раз той хотів дати можливість старому конунгу пожити ще кілька днів у Мідгарді. Ось він і помстився, досить жорстоко, непокірній валькірії – тим більше, що вона навідріз відмовилася від підозрілого та соціально невигідного заміжжя, яким Один спочатку намагався покарати Сігрдріву. Тому валькірія примусово поринула в сон, від якого її позбавив Сигурд, який швендяв по горах і випадково зайшов у ті краї. Природно, що Сігурд не пропустив можливості і попросив Сігрдріву дати йому повчання по життю. Валькірія наговорила йому дуже багато, вражаюче, що Сігурд зміг запам'ятати стільки корисних порад, але в цьому випадку нас більше цікавить те, що небесна діва сказала йому про руни. «Промови Сігрдріви» наводять такі слова:

5 «Даю тобі хмелю, дуб тінгу кольчуг, де змішано міць і славу велику; повний він чарів і знаків цілющих, добрих заклять і радости рун.

6 Ти руни могутні пізнай, коли перемоги шукаєш, і вріж на руків’ї меча, інші – на жолобі, ті ж – на клинку, й іменем Тюра двічі познач.

7 Пізнай руни пива,    коли ти не маєш довіри до жінки; на розі ріж знак, на тильному боці руки і ніготь поміть знаком Науд.

8 Познач повну чашу, пильно гляди, кинь зілля в питво; я знаю – так зробиш, й до меду ніколи лиха тобі не вмішають.

9 Пізнай руни ти допомоги, якщо помогти забажаєш дитя народити жоні; долоню познач, суглоби схопи, проси в духів щастя.  

10 Руни прибою пізнай, як поміч потрібна в протоці коневі вітрила; на штевні ріж руни і на стерні, й на веслах їх випали, тоді тебе вал не зупинить, ні чорнії хвилі, прибудеш здоровий до гавані.

11 Пізнай руни крони, якщо лікувати бажаєш і рану загоїти; руни зроби на корі й на стовбурі дерева, що хилить гілляччя на схід.

12 Пізнай руни мови, й за лихо тобі лихом ніхто не відплатить; змотай їх, зв’яжи їх, збери їх докупи на тінгу тому, де має народ виносити присуд.

13 Розуму руни пізнай, як кожного хочеш знати думки; їх прочитав, їх начертав їх вигадав Хрофт з тої вологи, що натекла з черепу Хейддраупніра і з рогу Ходдрофніра.

14 Стояв на горі з Бриміра лезом, на голові мав шолома; сказала там вперше голова Міміра мудрості слово.

15 На щиті їх урізав для бога сяйного, на вухах Арвака і на копитах Альсвіна, на рухливому колесі вбивці Хрунгніра, на зубах Слейпніра і на ременях саней.

16 На ведмежих лапах і на язиці Брагі, на вовчому пазурі й на орлиному дзьобі, на кривавих крилах і на краю моста, на руках повитухи, на цілющому сліді.

17 На бурштині і на золоті, на людських оберегах, у вині й у пиві, на щастя престолі, на Гунгніра вістрі й на Грані грудині, на пазурах норни і на дзьобі сови.

З того, що було сказано, стає зрозуміло, що валькірія передала Сігурдові рунічні знання, ґрунтуючись не на класичній побудові Футарка, а взявши за основу щось своє, чого люди до того не знали. Зрозуміло, що Сігрдріва видавала герою руни відповідно до їх функціональних значень, але порядок їх розташування був дещо інший, ніж у класичному Старшому Футарку. Першим тут виходить атт Тюра, другим залишився атт Хеймдаля, а третім аттом став атт Фрейра. Але це ще не все. Подивимося уважно на розклад, що вийшов, по першому атту Футарка Сігрдріви (далі – «ФС»). Тут перша руна – це перша руна атта Тюра; другою йде друга руна атта Хеймдаля; третьої - третя з атта Фрейра і так далі. Окрім відомих нам груп, у строфі 5 ми знаходимо ще й «закляття добрі та радості руни». Тобто – два незнайомі визначення для функціональних рунічних груп. Якщо під «радості рунами» припустити руни Прибоя, які в першому атті ФС позначені як «престоли щастя» (руна Eihwaz), то тоді «добрими рунами» залишаються лише Повивальні руни. Тоді символи, якими голова Міміра позначила руни за зворотним порядком Футарка Сігрдріви, розташовуватимуться так:  

Таблиця 1

Ще одну невідому групу рун ми бачимо в строфі 19:  

19 То грамоти руни, руни підмоги, і всі руни пива, й руни могутности ти не забудь їх і не зіпсуй їх для власного ж блага; згодяться вони, як затямиш, до самого склону богів.  

Уважно дивимося: у тексті руни Пива (друга позиція у ФС), за ними – руни Чарів (третя позиція), а перед ними – Повивальні (четверта позиція). Будуємо такий розклад: ? позиція - ¿руни грамоти? 4 позиція – Повивальні руни 2 позиція – руни Пива 3 позиція – руни Чарів  

Що тоді має бути після Повивальних рун (четверта позиція), якщо врахувати можливу дзеркальність розташування: ?-4-2-3. Лише руни Прибою (п'ята позиція). Значить, саме руни Прибою і є таємничі «руни грамоти».

Потім Сігрдріва дала Сігурду наступні поради, які також розташовуються згідно з ФС. Проте знаходимо деякі невідповідності у їхніх порядкових номерах. Явно пропущена першою порадою руна Teiwaz, що оберігає від ворогів. Ставимо «від ворогів» першим номером, на руну ФС, і тоді все стає точно по своїх місцях. На жаль, у «Промовах Сігрдріви» порад на повний Футарк не вистачило – можливо, частина тексту колись була втрачена з огляду на нещадну боротьбу церкви з «язичниками» та їх міфологією. Ось знамениті поради валькірії:  

22 Сігрдріва мовила:

«Я дам тобі першу пораду:

з родом своїм

чвар не веди;

відклади помсту,

хоч би тобі і зашкодили;

отримаєш плату в день смерті.

 

23 Дам тобі другу пораду:

клятв і обітниць

ти не давай, що їх не дотримаєш;

пагони зла

дістануть невірного;

нещасним є вовк.

 

24 Дам тобі третю пораду:

на тінгу не знайся

з людом непевним,

бо муж нерозумний

часто дозволить собі

слово лихе, не подумавши.

25 Та гірше за все,

коли мовчазний ти,

завважать тебе боягузом,

і буде то правда;

з поганої слави

не буде добра –

іншого дня

наклепника вбий,

викуп візьми за облуду.

 

26 Дам і четверту пораду:

як відьмину хату,

сповнену скверни,

стрінеш собі на шляху,

там не гостюй,

хоч би й ніч тя застала.

 

27 Погляд проникливий

треба нащадкам людським,

котрих чекає запеклий двобій;

часто злодумні жінки

край дороги сидять,

вони й меч, і спокій зпаскудять.

 

28 Дам я і п’яту пораду:

хоч би побачив красивих

жінок ти на лаві,

срібло споріднення

хай пильність твою не затьмарить;

хай не полонять тебе жінок поцілунки.

 

29 Дам я і шосту пораду:

як слово хмільне

мовців до біди доведе,

п’яних розмов

не починай з деревом сварки;

вино розум краде.

 

30 Пісні та пиво

часто призводять

до лиха значного;

декого вбито,

дехто – в біді;

безліч таких, нещасливих.

 

31 Дам я і сьому пораду:

якщо ворогуєш ти

з мужем звитяжним,

битися краще,

ніж спаленим бути

в своєму обійсті.

 

32 Дам я і восьму пораду:

бережися від скверни

й від знаків зловісних;

не зваблюй ні діви,

ані заміжньої жінки

до втіхи сумнівної.

 

33 Дам і дев’яту пораду:

подбай ти про мертвих,

в землю зарий, де знайдеш:

від недуги померлих,

чи в морі померлих,

чи зброєю вбитих.

34 Тіло омий, руки і голову, волосся розчеши, покійному, перше ніж класти його у труну, і доброго сну побажай.  

35 Дам я десяту пораду: віри не йми вовчому слову ніколи, вбитого брат чи той, кому батька ти вбив,- син стане вовком, хоч ти йому злотом платив.  

36 Кривда й ненависть спочинку не відають, ані образа отримана; розум і зброя герою потрібні, щоб першим зробитись зі смертних.  

37 Одинадцяту дам я пораду: підлости ти стережися, що можуть і друзі зробити; здається, що довге життя не судилося князю; сильно бо ширяться чвари».

 

Таблиця 2

 

З усього цього видно, що поради Сігрдріви насамперед стосуються застосування рун у практичній з ними роботі. Причому алгоритм ФС дозволяє зашифровувати їх як завгодно, змінюючи розташування аттів і самого порядку функціональних груп у новостворених аттах. Що, мабуть, і використовувалося у складанні рунічних формул, які нині здаються мало що говорять, безглуздими та безсенсовими, хаотичними наборами рун. Адже згідно з таємницею подібного плану, зашифровану (таємну руну) ФС цілком можна було замінювати руною Старшого Футарка, що стоїть на тому місці, де й зашифрована, згідно з порядковим рахунком. Мабуть, подібна практика мала вводити в стан когнітивного дисонансу тих, хто намагався розшифрувати закляття, щоб позбавитися його впливу. Принаймні, приклад з «рунами Письма» дуже показовий, як підтвердження цієї версії рунічного тайнопису для чарівництва. А якщо так, то й поводження з рунами допустимо досить вільне, але не виходить за рамки розумного, за рамки добре вивченої та відпрацьованої системи. Схоже, що шифрувалися і самі назви функціональних груп – зрештою, їх назви – лише умовні позначення, про що красномовно пояснюється вустами пробудженої валькірії Сігрдріви, яка навчала Сигурда застосовувати руни правильно, адже хороший воїн – це ще й гарний маг, який приваблює на свій бік гарну удачу.

 

Таблиця 3

 

Виходить, що якщо використовувати руни за їхніми порядковими номерами, але при цьому користуючись новим Футарком, виходить щось цікаве. Нижче дивимося з прикладу прокляття якомусь такому собі Херману. Червоним виділено те, що написано новим, не класичним, Футарком. Стає зрозумілим, що розшифрування закляття представляє певну складність навіть для досвідченого мага, а це часто буває потрібно для того, щоб правильно підібрати руни, що допомагають зняти чуже вороже закляття. Руни Старшого Футарка використовуються вже не як символи, а як звичайні цифри, що позначають руни новоствореного Футарка, значення яких хочуть приховати від необізнаного ока.

 

Таблиця 4

 

Таким чином, вибудовується струнка система шифрування закляття, яка була абсолютно незрозуміла для сторонніх і досить надійно захищала текст закляття від прочитання і подальшої нейтралізації. Зрозуміло, що це – не «Енігма», але така приголомшлива система шифрування тоді й не була потрібна. І ключем до цієї системи були «Промови Сігрдріви».

Природно, що застосовувати подібні закляття для гальдрставів потрібно дуже акуратно, після ґрунтовного вивчення та опрацювання теми як такої. І подібні тауви бажано наносити на міцний матеріал – наприклад, на камінь, адже такі формули пишуться дуже надовго – інакше не варто було б розводити всю цю метушню. Для більшого ускладнення таув можна написати і в середині малюнку.

Підписуйтесь на наш Telegram канал Enigma