Enigma Enigma

Александр Федоров

2021-09-28 12:33:10 eye-2 3767   — comment 0

Інклюзивне навчання по-новому

З початком нового, 2022 року українські школи розпочнуть впровадження нових підходів до інклюзивного навчання школярів.

 Уряд вже затвердив Порядок організації інклюзивного навчання, і заклади загальної середньої освіти повинні будуть враховувати можливості дітей з особливими освітніми потребами та застосовувати у їхньому навчанні п’ять рівнів підтримки. Це суттєво сприятиме організації рівних можливостей отримання всіма учнями якісної освіти.

Міністр освіти і науки України Сергій Шкарлет вважає надважливим питання впровадження інклюзивності в освітніх закладах.

«Одне з пріоритетних завдань соціальної політики держави – захист прав дітей з особливими потребами на здобуття якісної освіти шляхом створення  інклюзивного простору в закладах дошкільної, загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої освіти та забезпечення доступу до цих закладів», – зазначає Шкарлет.

Освітяни вважають, що нововведення визначені Порядком суттєво змінять принципи надання освіти дітям з особливими освітніми потребами. Будуть вдосконалюватися індивідуальні підходи до підтримки учнів та їх комунікація з інклюзивно-ресурсними центрами.

Значно зросте і фінансування освітніх закладів. Так, наприклад, для підтримки дітей з особливими освітніми потребами держава запровадила субвенцію, яка у цьому році становить трохи більше, ніж півмільярда грн. Для порівняння у 2020 році, з бюджету було профінансовано закупівлю обладнання для спеціальних шкіл та навчально-реабілітаційних центрів на суму лише у 45 млн грн. Однак, були знайдені також кошти на придбання майже 700 комплектів сучасних світових методик для інклюзивно-ресурсних центрів на суму 97 млн грн і понад 13 тис. підручників шрифтом Брайля, які обійшлися у 24 млн грн.

 

До речі, покращення слід чекати і у роботі інклюзивно-ресурсних центрів. Нині запроваджуються сучасні стандарти у їхній роботі, а також проводиться набір кваліфікованих спеціалістів, які будуть надавати їм фахові рекомендації щодо надання підтримки. Планується, що в подальшому, увійшовши до складу національної експертної команди, дані фахівці у найскладніших випадках, а саме - коли виникатиме потреба професійної  оцінки дітей з особливими освітніми проблемами, будуть надавати поради і консультувати фахівцям центрів. Також поряд з цим, вони сприятимуть подальшому забезпеченню реалізації права таких учнів на отримання освіти. До складу експертної команди зможуть увійти лише ті спеціалісти, котрі мають належний рівень освіти та п’ятирічний досвід практичної роботи із особами з особливими освітніми потребами.

Фахівці такого високого рівня будуть включатися в роботу на вищих рівнях підтримки, а на першому рівні відповідно до нового порядку, заклади освіти будуть справлятися самостійно з поодинокими труднощами. У разі, коли  школа буде не в змозі вирішити дані проблеми, то тоді для більш фахової допомоги і визначення потреб учня, а також рівня його підтримки в навчальному процесі, будуть надаватися рекомендації батькам і подальшому вони будуть направлятися за допомогою до інклюзивно-ресурсних центрів.

Учням, які матимуть труднощі другого ступеня прояву, який вважається  легким, буде надаватися другий рівень підтримки. Дітям з труднощами  помірного ІІІ ступеню прояву, надасться третій рівень підтримки. Четвертий рівень підтримки будуть отримувати учні з труднощами тяжкого четвертого ступеня. І відповідно школярі з особливими освітніми потребами та найтяжчим ступенем прояву будуть мати можливість отримати 5 рівень підтримки.

Щодо формування навчальних класів, то, якщо школа чи інтернат будуть мати кілька класів з дітьми одного року навчання, школярі будуть рівномірно ділитися між класами.

Обов’язково під час формування класів будуть урахуватися обсяги підтримки учнів з особливими освітніми потребами. Якщо учні мають четвертий або ж п’ятий рівень підтримки, то можуть розраховувати лише на одне місце в класі. Не більше двох учнів потраплять до класу з третім рівнем підтримки. А учні, які потребують другого рівня підтримки, зможуть поповнити класи лише трьома особами.

Якщо ж учбовий заклад буде мати з’єднаний клас, то передбачається, що до його складу увійдуть учні без урахування кількості таких осіб. Так само без, урахування кількості таких дітей будуть розподілятися учні між класами. якщо містечко чи село має лише одну школу.

Ще більших покращень для учнів з особливими освітніми потребами слід очікувати після затвердження Національної стратегії інклюзивної освіти на 2021-2031 роки. Адже на переконання профільного міністра Сергія Шкарлета, вона відобразить трансформацію мережі спеціальних закладів та надасть змогу відпрацювати механізм запровадження диференційованого підходу забезпечення інклюзивної освіти.

Насамперед, Національна стратегія має на меті створити умови для навчання у районах або об’єднаних громадах учнів з особливими освітніми потребами та підвищити рівень підготовленості вчителів для роботи з такими дітьми, а також удосконалити механізми фінансування в цьому питанні.

Реалізацію цієї Стратегії планують здійснити у два етапи. 

На I етапі створять законодавчу базу у сфері інклюзивної та спеціальної освіти та забезпечать підготовку вчителів, які безпосередньо будуть працювати з дітьми з особливими освітніми потребами.

 

Під час другого етапу, окрім аналізу отриманих результатів за підсумками широкого впровадження інклюзивної освіти, планується визначити стратегічні напрямки її розвитку аж до 2040 року.

7 умов, які повинні створити органи державної влади, органи місцевого самоврядування та школи для здобуття освіти дітьми з особливими потребами:

1. Належне фінансове, кадрове, матеріально-технічне, методичне забезпечення закладів освіти.

2. Підвезення учнів до закладів освіти і у зворотному напрямку.

3. Забезпечення доступності території закладів освіти, будівель, споруд та приміщень для учнів, а також універсального дизайну закладів освіти.

4. Забезпечення необхідними допоміжними засобами для навчання, що дають змогу опанувати освітню програму.

5. Облаштування та обладнання ресурсної кімнати та медіа теки.

6. Залучення фахівців (з-поміж працівників закладу освіти та/або додатково залучених фахівців) для надання корекційно-розвиткових та психолого-педагогічних послуг (допомоги) відповідно до потреб учнів.

7. Забезпечення доступу учнів до інтернету, а також за потреби до термінального та спеціального допоміжного обладнання.

Підписуйтесь на наш Telegram канал Enigma