Enigma Enigma

Roland Mikiani

2020-05-21 16:18:03 eye-2 3545   — comment 1

JAS 39C Gripen vs Sukhoi Su-27SK

Стало відомо, що переоснащення авіації Повітряних Сил ЗС України новими бойовими літаками планується здійснити у три етапи протягом 2021-2035 років. Орієнтовна вартість переоснащення тактичної авіації становить близько 200 млрд грн. Про це йдеться у Візії Повітряних Сил 2035, що була схвалена рішенням Військової ради Командування Повітряних Сил Збройних Сил України від 15 травня 2020 року.
Пропоную переклад статті «Фланкер проти Гріпен: що сталося на навчаннях «Удар Орла 2015 року». Стаття Ріка Джоу (Rick Joe) з'явилась 16 квітня 2020 року в японському виданні The Diplomat. Стаття присвячена розбору навчальних повітряних боїв між Су-27СК китайських ВПС проти винищувачів SAAB J-39C Grippen Королівських ВПС Таїланду. Стаття рясніє подробицями, невідомими раніше.

A Chinese test pilot’s lecture in December 2019 about the exercise sparked renewed discussion over the details.

Протягом останніх кількох місяців військові та авіаційні ЗМІ повідомляли про лекції льотчика-випробувача ВПС Народно-визвольної армії Китаю (ВПС НВАК) Лі Чжонхуа, прочитаної в грудні 2019 року в Північно-Західному політехнічному університеті в Шеньсі [2]. Лекція надала на рідкість детальний погляд на досвід, отриманий ВПС НВАК в ході навчань «Удар Орла-2015», які пройшли в Таїланді за участю Королівських ВПС Таїланду, які виступали в якості суперників ВПС НВАК. ВПС НВАК направили на навчання свої Су-27СК, тоді як Королівські ВПС Таїланду - SAAB JAS93C Gripen (Gripen-C).


Порівняльні розміри літаків

У деяких коментарях з приводу розкритих результатів минулих навчань були екстраполяції результатів на можливості інших літаків сімейства Су-27 або китайських J-11 [3] або робилися висновки про здібності і підготовці пілотів ВПС НВАК. Пропонована стаття визначає повноваження брали участь в навчаннях літаків і пропонує поглянути на результати цих навчань з урахуванням цих можливостей.

Су-27СК і Gripen-C

Важко оцінити результати навчань, не маючи доступу до докладного порівнянні брали участь літаків, а також завдань і умов проведених боїв. На жаль, досить важко встановити особливості завдань і окремих вправ, що виконувалися в ході цих навчань, і в той час, як лекція Лі дає інформацію про те, що вирішувалися різні завдання, точної інформації про ці завдання немає.
Проте, в лекції зроблено порівняно докладне порівняння Gripen-C в протистоянні з Су-27СК, з якого випливає ось що.

Порівняння літаків в бою на середніх (поза межами візуальної видимості) дистанціях (першими наводяться параметри JAS39C -  другими параметри Су-27СК) [4]:

Ракети для зазначеної дистанції: AIM-120 з дальністю 80 км - РВВ АЕ з дальністю 50 км.
БРЛС: Дальність виявлення 160 км, супровід 10 цілей - 120 км і 10 цілей.
ЕПР (Ефективна площа розсіювання) літаків: 1,5-2 метра у Gripen-C - 10-12 метрів у Су-27СК.

Число одночасно обстрілюваних цілей: 4 у Gripen-C - 1 у Су-27СК.
Станції РЕБ: одна вбудована і до двох контейнерних - одна контейнерна.
Буксирувана помилкова мета: У Gripen-C - є, у Су-27СК - немає.
Пасивні помилкові цілі: ІК-пастки і дипольні відбивачі в обох літаків.
Функції систем попередження:  Gripen-C - про радіолокаційне опромінення (СПО), про пуск ракет противником, про наближення ракети; Су-27СК - СПО і попередження про наближення ракети.
Канали автоматизованого обміну інформацією: 2 у Gripen-C, 1 у Су-27СК.
Система нічного бачення для пілота: у Gripen-C є, у Су-27СК немає.

Порівняння літаків в бою на ближній (в межах візуальної видимості) дистанції. Замість численних значень деякі параметри характеризуються словами «задовільно», «добре», «відмінно» [5].
Максимальне перевантаження:  Gripen-C +9/-2g - Су-27СК +8/-2g [6].
Тяга двигуна (двигунів): «добре» - «відмінно».
Досконалість БРЕО: «відмінно» - «задовільно».
Швидкість сталого розвороту: «добре» - «відмінно».
Швидкість несталого розвороту: «відмінно» - «задовільно».
Ракети ближнього радіусу дії: AIM-9L - «добре», Р-73 - «відмінно» [7]
Нашоломна система цілевказівки та індикації: «відмінно» - «добре».

Принципові фактори:
Бойовий радіус: 900 км - 1500 км.
Можливість дозаправки в повітрі: є у Gripen-C,  немає у Су-27СК.
Бойове навантаження: 6 тонн, 4 тонни.
Може виконати такі завдання: Gripen-C повітряний бій, удари по наземних цілях, авіарозвідка - Су-27СК тільки повітряний бій [8].

Маючи всю цю інформацію, можна почати аналізувати переваги та недоліки обох літальних апаратів.

Gripen-C має перевагу в бою на великих дистанціях поза зоною візуальної видимості завдяки дальності виявлення цілей своєї БРЛС (160 км проти 120 у Су-27СК), максимальної дальності пуску своїх ракет (80 км проти 50 км) і можливості одночасної атаки чотирьох цілей, проти однієї цілі у Су-27СК. В цілому БРЕО Gripen-C з усіма його можливостями істотно перевершує таке у Су-27СК. Також у нього є перевага в швидкості несталого розвороту. Су-27СК, в свою чергу, має перевагу в тязі, швидкості усталеного розвороту, має переважаючі ракети Р-73, потенціал яких цілком може реалізувати примітивна, але ефективна система нашоломної цілевказівки «Щілина-3М».

Відповідно, переваги і недоліки літаків можуть бути описані в такий спосіб:

- в цілому Gripen-C істотно перевершує Су-27СК у веденні бою на великих дистанціях, системах РЕБ, зв'язку, ситуаційної обізнаності пілота, радіоканалах автоматизованого обміну інформацією, має більш досконале БРЕО і обладнання кабіни;
- літаки перевершують один одного на «своїх» дальностях бою;
- Су-27СК має перевагу в тязі двигунів, в маневреності, і має більш ефективні ракети для ближнього бою Р-73, перевага яких реалізується при використанні нашоломної системи прицілювання.

 

Значення зброї і авіоніки

Перед тим як робити огляд результатів «Удару Орла-2015», може бути корисно вивчити вік і можливості Су-27СК на китайській службі. Су-27СК, який також збирається в Китаї як J-11A, був першим винищувачем четвертого покоління в ВПС НВАК, імпортованим з Росії на початку 90-х років.
Однак за десятиліття служби, які пройшли з того моменту, Су-27СК модернізувався в мінімальному обсязі, наприклад, отримавши можливість застосовувати ракети РВВ-АЕ, якої в первісному вигляді не мав, систему попередження про наближення ракет супротивника і деякі другорядні поновлення приладів кабіни.
Всі інші системи - БРЛС, БРЕО в цілому, системи РЕБ, системи обміну інформацією і зброю, суттєво відстають від інших сучасних винищувачів четвертого покоління, не кажучи вже про покоління «4+».
«Четверте покоління» винищувачів може бути розцінена як кілька субпоколінь, що відображають рівень можливостей їх авіоніки, зброї, датчиків і систем зв'язку. У списку нижче наводиться невелика кількість деяких прикладів:

- «раннє четверте покоління» - можна привести в приклад F-14A, F-15A, Су-27СК / J-11A;
- «сучасне четверте покоління» - наприклад, F-15C, J-11B, J-10A і Gripen-C (JAS-39C який й перебуває на озброєнні Королівських ВПС Таїланду);
- покоління «4+», наприклад F-15EX, F-16V, J-16, J-10C і Gripen-Е.

J-11A/Су-27СК, отже, відносяться до «раннього четвертого покоління» через непроходження модернізацій, і цей літак легко можна визначити як найстаріший і найменш боєздатний винищувач 4-го покоління в ВПС НВАК; ймовірно, що навіть модернізований винищувач 3-го покоління, такий, як J-8DF (оснащений сучасною БРЛС, що відноситься до четвертого покоління, і ефективними на великої дальності ракетами PL-12), може легко розгромити Су-27СК в бою в рівних для обох літаків умовах.

Огляд результатів

Будь-хто міг передбачити, що, будучи сучасним винищувачем 4-го покоління, Gripen-C матиме істотний бойовий рахунок в порівнянні з Су-27СК на великих дистанціях, поза дальності візуального виявлення, а також в будь-яких групових боях, які потребують кращих координації та ситуаційної обізнаності. Ці результати легко можна було передбачити, ґрунтуючись на істотній перевазі Gripen-C в системах виявлення противника, зброю великої дальності, малої ЕПР, засобах РЕБ і БРЕО в цілому. Рівень підготовки пілотів мав би мінімальний ефект для нівелювання такого величезного розриву в технологіях.
Від Су-27СК можна було очікувати переваги в ближньому бою, де він міг спертися на перевагу своїх ракет Р-73 і перевага в маневреності і ЛТХ і де противник не може реалізувати технологічну перевагу так явно, як на великих дистанціях. Технологічна перевага означає в таких боях набагато менше, що робить підготовку пілотів куди більш важливою для нейтралізації дисбалансу в технологіях.

Результати навчань «Удар Орла-2015» повністю відповідають описаної логіці, хоча Су-27СК показав таке перевагу в перемогах в маневреному бою, якого ніхто не міг очікувати [9]. Цей успіх можна приписати як ракетам Р-73, так й тренувань пілотів в навчальних боях з літаками сімейства J-10, зі складу ВПС НВАК.

 

Які висновки?

Результати «Удару Орла-2015» - серйозне підтвердження того, що літак з найкращою авіоникой, БРЛС і іншими датчиками, засобами зв'язку, РЕБ і зброєю зможе влаштувати гучний розгром в бою на великої дальності та групових боях, які потребують високого рівня взаємодії в групі і ситуаційної обізнаності.
Перевага Gripen-C в таких боях не є несподіваним, проте ці результати не можуть характеризувати сімейство Су-27 в цілому як незадовільні. Зрештою, Су-27СК - це один з найстаріших літаків з усіх варіантів Су-27 в світі, що має мінімальні можливості, і безліч наступних варіантів «Фланкер» отримали суттєво поліпшену зброю, БРЛС і системи виявлення, зв'язку, РЕБ і БРЕО в цілому. ВПС НВАК оснащені багатоцільовими винищувачами Су-30МКК/МК2, китайськими винищувачами завоювання панування в повітрі J-11B/BS. Новітній винищувач J-16 з АФАР і ракетами PL-15.
Проте, буде неправильно сказати, що ВПС НВАК не винесли жодних уроків з минулих навчань. В статті, написаної на китайській мові за інформацією інсайдерів, як й інформація з оригінальних грудневих слайдів вказано на такі уразливості, як недостатня ситуаційна обізнаність в групових боях і неможливість протистояти модельований ракетам великої дальності, остання з яких по відомим параметрам, застосованим в моделі, нагадує AIM -120 AMRAAM.
Уразливості в ситуаційної обізнаності також можуть бути приписані системам виявлення, які поступаються система противника (включаючи БРЛС), приладів відображення інформації в кабіні і засобів зв'язку та обміну інформацією літака Су-27СК, хоча з китайської презентації слідують деякі очікування, що китайські пілоти зможуть подолати це технічне відставання [10].
В цілому, той погляд, який прийнятий в ВПС НВАК на минулі навчання «Удар Орла-2015», акцентує увагу на якості китайського особового складу, який брав участь в навчальних боях. Це необов'язково потрібно вважати чимось несподіваним, так як ВПС НВАК не часто бере участь в міжнародних повітряних навчаннях, що робить кожну подібну зустріч цінною можливістю для навчання.
Також не варто забувати, що ВПС НВАК перебували в процесі великомасштабних зрушень в режимах своєї бойової підготовки, які почалися в 2010-х роках і пік обговорення яких був якраз в період, коли «Удар Орла-2015» мав місце.
Акцент на зв'язку результатів «Удару Орла-2015» і підготовки китайських пілотів міг бути зроблений спеціально для того, щоб інтенсифікувати бойову навчання і вдосконалити навчальні плани і методи.

 

Зарубіжні навчання ВПС НВАК

До 2010 року ВПС НВАК майже не проводили навчань з іноземними військовими. У 2010-х роках навчаннями в яких ВПС НВАК брали участь, були навчання «Шахін» в Пакистані, вже згадувані регулярний навчання «Удар Орла» і участь в якомусь російському змаганні «Авіадартс». Також було одноразове вчення з турецькими ВПС «Анатолійські Орли».
Заслуговує згадування то, що на «Анатолійські Орли 2010» ВПС НВАК відправили ті ж Су-27СК, яким протистояли модернізовані F-4E, і, хоча формальні результати навчань не були опубліковані, за чутками, Су-27СК проявили себе погано. Варто вказати на те, що ВПС НВАК застосували на навчаннях такі ж Су-27СК, які пізніше застосовувалися на навчаннях «Удар Орла-2015», при цьому з 2010 року більш ніяких навчань з турецькими ВПС не проводилося.
Є сенс обдумати, які раціональні підстави стоять за застосуванням Су-27СК в навчаннях з ВВС, з якими ВПС НВАК раніше ніколи не взаємодіяли. Так як Су-27СК - найслабший винищувач четвертого покоління в китайському арсеналі (і в 2010, і в 2015, і сьогодні), його відправлення на навчання, можливо, відображає небажання ВПС НВАК розкривати чутливу інформацію про більш сучасних винищувачах. Як видно з пізніших навчань «Удар Орла», китайці посилали більш ефективні і сучасні винищувачі J-10A і J-10C, що, можливо, відображає зростання взаємної довіри у військових взаєминах, які зміцнюються.
Звичайно, тоді як ВПС НВАК проводить навчання лише з парою ВПС в світі, важко зробити однозначний висновок про те, що ці здогадки вірні. Але варто згадати те, що на навчаннях «Шахін» з Пакистаном, з урахуванням дуже довгих військових і геополітичних відносин, ВПС НВАК застосовує різні нові системи від винищувачів покоління «4+» до літаків АВАКС, причому зазвичай без багаторічних затримок з моменту прийняття на озброєння .

 

Трохи про майбутнє

Презентація навчань «Удар Орла-2015» дала дуже корисні і рідкісні подробиці участі ВПС НВАК в перших навчаннях з Королівськими ВПС Таїланду. І поки подробиці презентації дають підстави для обговорення недоліків пілотів, які брали участь в навчаннях, деякі англомовні інтерпретації події містять в собі явну переоцінку масштабу наслідків. Зокрема, важко ігнорувати оцінки боїв на великої дальності та групових боїв, які в основному залежать від технологічного рівня літаків і в мінімальному ступені - від підготовки пілотів.
У наступних навчаннях «Удар Орла» (2017, 2018 і 2019 роки) ВПС НВАК застосовувала більш досконалі ніж Су-27СК винищувачі J-10A і врешті-решт в 2019 році - J-10C.


Китайський J-10C
Чутки, якими супроводжуються ці вчення, говорять про те, що китайці домоглися куди більш кращих результатів, зокрема, з J-10C. На жаль, дуже малоймовірно, що ВПС НВАК зроблять публічними настільки ж докладні розбори всіх наступних навчань.

Flankers vs Gripens: What Happened at the Falcon Strike 2015 Exercise?

 

А це післямова російського фахівця-перекладача, даю оригинал його тексту. 

Послесловие переводчика

Истребитель SAAB JAS 39 «Грипен» в варианте «С» сегодня вполне можно рассматривать как некий «условно средний истребитель Запада». В этой связи результаты боёв Су-27 против подобной машины представляют для нас огромный интерес. Хотя Су-27 на сегодня уже считается устаревшим самолётом и не производится серийно, в ВКС ещё остаются десятки таких самолётов, есть они и в морской авиации.

Более половины из них не проходили существенную модернизацию БРЭО и в боях с западными машинами покажут себя так же, как показали китайские истребители. А последние проиграли 100% боёв на большой дистанции. Автор статьи совершенно справедливо указал, что в таких боях подготовка пилотов имеет минимальное значение, а решающее значение имеют тактико-технические характеристики самолёта и его оружия.

Теоретически есть несколько способов решения проблемы устаревших самолётов. Первый — банальная замена на новый самолёт. Это самый надёжный способ, и именно этим Минобороны занималось предыдущие годы, но всё же этот процесс не может быть мгновенным. К тому же существуют объективные экономические трудности, которые испытывает наша страна и которые не исчезнут так быстро.

Второй способ — модернизация. Но по имеющейся информации, Минобороны считает, что доведение уровня Су-27 до современных требований неоправданно дорого.

Представляет интерес частичная модернизация самолёта без дорогостоящей замены РЛС и переделки электросистемы (стоимость чего совокупно и привела к отказу от продолжения модернизаций Су-27), но с обновлением систем передачи информации и оборудования кабины, и приданием самолёту способности применять оружие по данным РЛС другого самолёта. Тогда один единственный Су-35 или МиГ-31 сможет сделать несколько Су-27 способными пустить ракеты по целям, которые они сами даже не смогли бы обнаружить. Такой режим ещё и «маскирует» истребитель, так как он в принципе не включает свою РЛС, даже применяя ракеты. Американцы с огромным успехом применяют такой метод в связке из F-35A и истребителей четвёртого поколения.

Ещё одна возможность состоит в интеграции в Су-27 систем РЭБ, позволяющих отвести с курса идущую на самолёт ракету с АРЛГСН. Тогда преимущество противника в дальности пуска не поможет, и он вынужден будет сойтись в ближнем бою, который, как показывает пример китайцев, он, скорее всего, с треском проиграет.

Есть и не технические способы – добиться такой культуры штабной работы, чтобы при планировании боевых операций не получалось бы отправить в бой самолёты, которые заведомо его не выиграют, а использовать Су-27 для посильных задач – охоты на противолодочные самолёты противника, поражение его ударных истребителей при совместных действиях с современными истребителями ВКС и т.д. Это самый ненадёжный способ, в силу человеческого фактора чреватый отправкой пилотов на убой. Хотя это было бы выходом. Но не в наших условиях.

Так или иначе, а решение проблемы наличия в ВКС устаревших и неспособных противостоять даже середнячкам типа «Грипена» истребителям откладывать нельзя. Примеры пренебрежения развитием авиации в нашей истории есть. Цена этого была страшной. Будем надеяться, что этот вопрос будет решён максимально быстро. 

Примечания 

[1] «Фланкер» (Flanker, атакующий с фланга) – кодовое название самолётов семейства Су-27 в ВВС США, НАТО и ряда других стран.
[2] Это учебное заведение – кузница кадров для китайских ВВС и авиапрома. Периодически его студенты привлекаются даже для проектирования реальных боевых самолётов – так, например, было со штурмовиком Q-5.
[3] J-11 – семейство самолётов, первым вариантом которого был Су-27СК китайской сборки.
[4] Все технические характеристики предоставлены автором статьи, и, с его слов, взяты им из оригинальных китайских слайдов. ТТХ, озвученные в статье существенно отличаются от тех, которые публиковались в РФ.
[5] В тексте “average”, “capable”, “strong”. При переводе эти слова заменены на привычные русскому читателю оценки, смысл при этом не изменился.
[6] Разница в максимальной перегрузке непринципиальна, почти никакой строевой пилот не выдержит 9g. Табличное преимущество между 8g и 9g почти ничего не даёт.
[7] Тут надо учесть то, что «Сайдуиндеры», даже новейшие, показали себя неспособными противостоять даже старым отечественным ИК-ловушкам. Это хорошо показало сбитие сирийского Су-22 американским F/A-18.
[8] Су-27СК может применять неуправляемое оружие для ударов по наземным целям.
[9] Данные о количестве и итогах боёв в ходе учений противоречивы и сильно расходятся в разных источниках. Известно, что бои на предельной дистанции китайцы проиграли полностью, все без исключения, а вот по поводу боёв на малой дальности некоторые источники отдают им 86% побед. В любом случае, все эксперты и наблюдатели уверены в подавляющем превосходстве Су-27СК ВВС НОАК в ближнем бою.
[10] Попытки компенсировать проблемы с техникой за счёт человеческого фактора свойственны не только ВВС НОАК. В ВВС США есть спецпрограмма по разработке тактических приёмов, пользуясь которыми пилот F-16 мог бы вести манёвренный бой против превосходящего в манёвренности Су-27. Один такой бой между F-16 и Су-27 был сфотографирован в Неваде случайным очевидцем, фото попали в прессу. Трудно сказать, какого эффекта американцам удалось добиться. Некоторые приёмы, рождённые в таких боях и попавшие в прессу, выглядят как крайне опасное трюкачество, хотя шансы на победу они увеличивают. 

 

І ще корисна стаття.

Gripen Vs Su-27

JAS 39 Gripen vs Sukhoi Su-27

Comments of readers (Feel free to leave a reply on bottom)

1. Here JAS 39 Gripen is armed with AIM-120D AMRAAM while Raphael Dassault and Eurofighter both are armed with the superior Meteor system – if anything it should be the opposite since JAS Gripen so far is the only aircraft fully tested and integrated the system.

The data here is also for the original JAS 39 Gripen, the most common version today is JAS 39 C which can carry more load and has a more powerful thrust / weight ratio. (Yet a more upgraded version will be built with Brazil, JAS 39 NG).

2. JAS-39 should be compared with F-16 or J-10, while SU-27 should be compared with F-15.

3. In dogfight probably Su-27 is winner, but in Beyond Visual Range fighet Gripen should have adventage. It has better radar and technology, and also new versions use MBDA Meteor that is best Air-to-Air missile for maneuverable targets, lot better than American AIM-120 AMRAAM or Russian R77 Vympel. Also for medium range Gripen use MBDA MICA that is also good against maneuverable targets and it is fire-and-forget short and medium-range missile .

Gripen vs Su-27 Flight Cost Per Hour

Overall and BVR ratings

CATEGORY SAAB JAS 39 GRIPEN SUKHOI SU-27
BVR Rating 81% 80%
Armament 8.0/10 8.4/10
Technology 8.0/10 7.8/10
Avionics 7.9/10 8.0/10
Maneuverability 9.0/10 9.4/10 (3D Thrust)
Rate of Climb max. 300 m/s – 55k ft/min max. 280 m/s – 55k ft/min
Thrust/Weight 1.02 1.05
Service Ceiling 16 km – 50k ft 17 km – 56k ft
Speed 2.00 Mach 2.00 Mach
Fuel Economy 1.06 km/l – 2.49 NM/gallon 0.26 km/l – 0.57 NM/gallon
Unit Cost 45.000.000 USD 50.000.000 USD
Overall Rating very good excellent

BVR (Beyond Visual Range) Ratings

CATEGORY JAS-39 GRIPEN SUKHOI SU-27
BVR AAM missile MBDA Meteor AA-12 Adder (R77 Vympel)
AAM origin NATO Russia
Year in 2013 in 1998
Range (mile) 62 99
Range (km) 100 160
Speed (mph) 2640 2970
Speed (km/h) 4248 4779
Radar Raven ES-05 Phazotron N-012
Radar overall rating very good very good
BVR Technology 80% 80%
BVR Def. Tech. 79% 82%
RCS – Radar Cross Section 0.5-1.5 2.0-5.0

Dogfight (close to medium range) Ratings

CATEGORY JAS-39 GRIPEN SUKHOI SU-27
Cannon Mauser BK-27 GSh-30-1
Caliber (mm) 27 mm 30 mm
Rate of Fire (rpm) 1700 rpm 1800 rpm
Muzzle Velocity 1025 m/s 860 m/s
Size Point 10%-30% 30% 10%
Maneuverability 9.0 9,4
Thrust/Weight Ratio 1.02 1,05
AAM (first) MBDA MICA AA-11 Archer
Operational range 0.2 – 50 km 0.3 – 40 km
AAM (second) IRIS-T AA-8 Aphid
Operational range 0.5 – 30 km 0.1 – 8 km
Dogfight Rating 74% 87%

Size Comparison

CATEGORY JAS-39 GRIPEN SUKHOI SU-27
Length 14.10 m – 46 ft 3 in 21.9 m (72.9 ft)
Wingspan 8.40 m – 27 ft 7 in 14.7 m (48.2 ft)
Wing area 30.1 m² (325 sq ft) 62 m² (667 sq ft)
Height 4.50 m – 14 ft 9 in 5.92 m (19 ft 6 in)
Weight 6,800 kg – 12,6k lb 16,380 kg (36,100 lb)
Power 1 x 80 kN – 18k lbf 2 x 123 kN – 27,3k lbf

Підписуйтесь на наш Telegram канал Enigma