Хулітельні віси, або Спадщина Локі
У Скандинавії за старих добрих часів були популярні не тільки хвалебні, а й хулітельні виси. Законодавство тих часів передбачало різні види покарань за хулу – але тільки за ту, яку було зведено даремно. Якщо ж хулітельная віса була справедливою і відображала реальний стан речей, то до відповіді закликався сам скаржник. Адже за такої огидної поведінки і таких огидних звичок у нього не було жодного права вимагати покарання за висловлену на його адресу правду.
Віршоване слово вважалося проявом магії, і тому давньоісландський збірник законів «Сірий Гусь», захищаючи підвалини моральності, під загрозою великих штрафів забороняв складати навіть хвалебні вірші про жінок – щоб запобігти чаклунському привороту. Хулітельні віси, як і нід, завжди мали на увазі конкретну особу не тільки у вигляді об'єкта впливу, але вони також мали на увазі і конкретне авторство. Можна сказати, що як нід, так і хулітельна віса були свого роду сатирою – але густо замішаною на магії. Від сучасної беззубої та знеособленої (крім авторства) сатири ще ніхто не помер (хіба що авторів іноді розстрілюють при тоталітарних режимах), а от у випадку з нідами та хулітельними вісами це траплялося на кожному кроці – громадяни, проти яких були спрямовані хулітельні вірші, і розорялися, і недужали, і мерли, як мухи. Тому ставлення до подібної творчості скандинави мали дуже серйозне. Незважаючи ні на що, традиція хулітельних віс освячена Еддою – «Пересварка Локі» є наочним прикладом. Там Локі звинувачує асгардівських аборигенів у скоєних ними гріхах і вміло відбивається від звинувачень, що зводяться на нього асами та асіньями. Тож Локі можна вважати родоначальником та ідейним натхненником даного жанру. Почалося все, природно, з банального застілля у Егіра, який вирішив почастувати асів пивом. «Егір мав двох слуг — Фімафенга та Ельдира. Золото сяяло там замість світочів. Пиво там саме подавалося. Це було превелике святе місце. Гості з похвалою говорили, які добрі слуги в Егіра. Локі не міг стерпіти цього і вбив Фімафенга. Тоді аси, потрясаючи своїми щитами, заволали на Локі, і прогнали його в ліс, а потім повернулися до застілля. Локі прийшов назад і зустрів Ельдіра. Локі сказав йому:
Локі мовив:
«Скажи-но, Ельдіре,
перш ніж зробиш
крок хоч один,
про що у садибі
мову за пивом дужі ведуть?»
Ельдір мовив:
«Про зброю свою
і свої перемоги
дужим ідеться;
з асів та альвів,
жоден тебе
другом не кличе».
Локі мовив:
«Мушу піти
в Егіра зали,
гляну на учту;
гамір і сварку
асам вчиню,
мед з гіркотою змішаю».
Ельдір мовив:
«Знай же, як підеш
в Егіра зали,
лайку і наклеп,
що вивергнеш ти
на священних богів,
в рота тобі ж заштовхають».
Локі мовив:
«Знай же, Ельдіре,
як станемо ми
гостромовно змагатись,
буду багатшим
я на одвіти,
як будеш балакати далі».
Само собою зрозуміло, що пересварити Локі аси не змогли - адже його погані слова були суворими по суті, а те, що додавалася для зв'язки слів, було вже не таким образливим, як гірка і неприємна правда.
Фрейя мовила:
«Сказився ти, Локі,
прикрі слова
мовив ти нині;
долі, гадаю я,
всі знає Фрігг,
хоча лиш собі повіряє».
Локі мовив:
«Мовчала б ти, Фрейє,
тебе добре знаю,
яка ти паскудна:
з асів та альвів,
нині присутніх,
кожному ти віддалася».
Фрейя мовила:
«Злий твій язик,
гадаю, на тебе
нещастя накличе;
гнів на тобі
асів та асінь,
сумним ти додому поїдеш».
Локі мовив:
«Мовчала б ти, Фрейє,
відьмо, замішана
в блуді великім
з братом твоїм,
богом прегарним,
заскочили Фрейю –
перділа від страху».
Пересварка, підстьобувана пивом та негармонійними звуками музики, розгорялася:
Бюггвір мовив:
«Знай же, як був би я рівним
родом до Інгунар-Фрейра,
що в залі щасливий сидить,
на клапті малі
порвав би я гаву паскудну
та й викинув геть».
Локі мовив:
«Що за дрібнота
тут крутить хвостом
і грізно сопе?
Скарги постійні
слухає Фрейр
і бурчання з-під жорен».
Бюггвір мовив:
«Бюггвір я звуся,
спритним прозвався
я межи богів і людей;
тим я пишаюсь,
що з Хрофта синами
п’ю в цих чертогах».
Локі мовив:
«Мовчав би ти, Бюггвіре,
не вмів ти ніколи
гостей частувати;
тебе ж у соломі,
у клуні знайшли,
як бій розпочався».
Загалом, дісталося асам усім разом і кожному окремо, включаючи самого Одіна - і залишалося асам тільки присоромлено замовкати або вимовляти лише щось на кшталт: «Злий ти, Локі!» Тому цілком природно, що найчастіше в хулітельной висі вигрібав по повній програмі і весь клан суб'єкта, що висміюється. І не дивно: адже родина тоді була єдиним цілим, незважаючи на ступінь спорідненості. Боягузливі чоловіки та гомосексуалісти порівнювалися з самками тварин, з рабами та екскрементами – що, в принципі, і відображало глибинну суть цих речей. Хулітельні віси були однією з граней рунічної магії, адже сказане слово – спрацьовувало на енергетичному рівні, аби воно було вчасно і правильно сказано. Хулітельна віса – це подібність ніда (до якого вона і прирівнювалася), але вона не є закляттям (прокляттям) як таким, а всього лише розповідає про негідну поведінку якогось члена суспільства, що явно випадає з загальноприйнятих понять честі та гідності. Природньо, що для огидних епітетів ретельно підбиралися назви предметів – хейті. Для об'єкта віси підбиралося і образливе, зневажливе прізвисько на додаток до імені. Часто ім'я об'єкта також змінювалося у бік приниження. Особливо часто хулітельні віси складалися на адресу боягузів, що втекли з поля бою або не пішли в битву через якісь свої, зовсім сторонні причини. І найпідлішими трусами були ті, хто не йшов звільняти рідну землю, рідну долю, рідну хату від загарбників. Щодо їх не було жодних обмежень у висловлюваннях – поетичні хейті для подібних особин зазвичай виходять за межі цензурності та пристойності. Що й продемонстрував Локі стосовно Брюггвіра, що похвалявся своєю загальносуспільною квазікорисністю. Тут далі наводиться приклад сучасної хулітельної віси, складеної на адресу реальної істоти, і в якій все – правда. Хулітельна виса про Хермана Дрища Гузнопрославленого Підлий порід п'яної старої шкапи, кобилиця Блюмера, цвіль з Ніфлхейму, син батька серливого, боягузом і народився, повієй і залишився - дарма, що одружився. Рабськая душонка, хробаків пожива, будинок звільняти свій від ворогів споконвічних не пішов цей скрелінг[1], гордості позбавлений, Але втік подалі від битви сталедзвінної. Нехай у штанах він ходить – але гідний спідниці, часто випорожнюватись йому було б простіше, якщо раптом побачить щось таки страшніше, чим його матуся у п'янці кожноденній. Дренги[2]-ратоборці вийшли всі на битву, тільки ця мерзота ховається під спідницю до своїй дружини, тупій, жирній свонні[3], отруюючи землю дрітта [4] сморідом мерзенним. Старо-норвезькою мовою це звучить набагато прикольніше і веселіше, але зовсім невимовно. Як бачимо, у першій строфі віси викладається загальна тема походження об'єкта поетичного нападу, його характеристика та аморальні звички. Друга строфа - це основна тема, заради якої і було складено вісу. Тут обов'язково має бути викладена дія об'єкта хули, яка є поганою для нормальної людини. В даному випадку – боягузтво. Третя строфа пояснює обставини поганої дії та наводить засуджувальне повчання на адресу об'єкта хули. І четверта строфа – закріплення у свідомості слухачів тої дії (можливо – дій) об'єкта хули, яка за загальноприйнятими мірками цивілізованого суспільства є неприпустимою з погляду моралі, а заразом – максимальне очорнення об'єкта хули, відображення його як зарази, яку слід знищити, щоб ця інфекція не могла перейти на здорових людей. Найкраще зачитувати хулітельну вісу речитативом, у два голоси під акомпанемент бубна чи барабана, при великих народних зборах. І, по можливості – при об'єкті знущання. Але це вже як вийде. Примітки: [1] - Скрелінг - боягузливий, злісний раб-карлик з дикого племені, примітивно мисляча людиноподібна істота. [2] – дренги – люди відважні, воїни за духом, цвіт нації та суспільства.
[3] – свонні чи ванні – тупа, дурна жінка, що хизується своєю уявною красою і своїм уявним розумом і не менш уявним достатком.
[4] – дрітт – лайно.
Підписуйтесь на наш Telegram канал Enigma