Enigma Enigma

BlackPR

2022-10-25 11:53:44 eye-2 4469   — comment 0

Хулітельні віси, або Спадщина Локі


Хулітельні віси, або Спадщина Локі

 

У Скандинавії за старих добрих часів були популярні не тільки хвалебні, а й хулітельні виси. Законодавство тих часів передбачало різні види покарань за хулу – але тільки за ту, яку було зведено даремно. Якщо ж хулітельная віса була справедливою і відображала реальний стан речей, то до відповіді закликався сам скаржник. Адже за такої огидної поведінки і таких огидних звичок у нього не було жодного права вимагати покарання за висловлену на його адресу правду.

 

Віршоване слово вважалося проявом магії, і тому давньоісландський збірник законів «Сірий Гусь», захищаючи підвалини моральності, під загрозою великих штрафів забороняв складати навіть хвалебні вірші про жінок – щоб запобігти чаклунському привороту. Хулітельні віси, як і нід, завжди мали на увазі конкретну особу не тільки у вигляді об'єкта впливу, але вони також мали на увазі і конкретне авторство. Можна сказати, що як нід, так і хулітельна віса були свого роду сатирою – але густо замішаною на магії. Від сучасної беззубої та знеособленої (крім авторства) сатири ще ніхто не помер (хіба що авторів іноді розстрілюють при тоталітарних режимах), а от у випадку з нідами та хулітельними вісами це траплялося на кожному кроці – громадяни, проти яких були спрямовані хулітельні вірші, і розорялися, і недужали, і мерли, як мухи. Тому ставлення до подібної творчості скандинави мали дуже серйозне. Незважаючи ні на що, традиція хулітельних віс освячена Еддою – «Пересварка Локі» є наочним прикладом. Там Локі звинувачує асгардівських аборигенів у скоєних ними гріхах і вміло відбивається від звинувачень, що зводяться на нього асами та асіньями. Тож Локі можна вважати родоначальником та ідейним натхненником даного жанру. Почалося все, природно, з банального застілля у Егіра, який вирішив почастувати асів пивом. «Егір мав двох слуг — Фімафенга та Ельдира. Золото сяяло там замість світочів. Пиво там саме подавалося. Це було превелике святе місце. Гості з похвалою говорили, які добрі слуги в Егіра. Локі не міг стерпіти цього і вбив Фімафенга. Тоді аси, потрясаючи своїми щитами, заволали на Локі, і прогнали його в ліс, а потім повернулися до застілля. Локі прийшов назад і зустрів Ельдіра. Локі сказав йому:  

Локі мовив:

  «Скажи-но, Ельдіре,

перш ніж зробиш

крок хоч один,

про що у садибі

мову за пивом дужі ведуть?»

 

Ельдір мовив:

«Про зброю свою

і свої перемоги

дужим ідеться;

з асів та альвів,

жоден тебе

другом не кличе».

 

Локі мовив:

«Мушу піти

в Егіра зали,

гляну на учту;

гамір і сварку

асам вчиню,

мед з гіркотою змішаю».

 

Ельдір мовив:

«Знай же, як підеш

в Егіра зали,

лайку і наклеп,

що вивергнеш ти

на священних богів,

в рота тобі ж заштовхають».

 

Локі мовив:

«Знай же, Ельдіре,

як станемо ми

гостромовно змагатись,

буду багатшим

я на одвіти,

як будеш балакати далі».

 

Само собою зрозуміло, що пересварити Локі аси не змогли - адже його погані слова були суворими по суті, а те, що додавалася для зв'язки слів, було вже не таким образливим, як гірка і неприємна правда.

 

 

Фрейя мовила:

«Сказився ти, Локі,

прикрі слова

мовив ти нині;

долі, гадаю я,

всі знає Фрігг,

хоча лиш собі повіряє».

 

Локі мовив:

«Мовчала б ти, Фрейє,

тебе добре знаю,

яка ти паскудна:

з асів та альвів,

нині присутніх,

кожному ти віддалася».

 

Фрейя мовила:

«Злий твій язик,

гадаю, на тебе

нещастя накличе;

гнів на тобі

асів та асінь,

сумним ти додому поїдеш».

 

Локі мовив:

«Мовчала б ти, Фрейє,

відьмо, замішана

в блуді великім

з братом твоїм,

богом прегарним,

заскочили Фрейю –

перділа від страху».

 

Пересварка, підстьобувана пивом та негармонійними звуками музики, розгорялася:

 

 

Бюггвір мовив:

«Знай же, як був би я рівним

родом до Інгунар-Фрейра,

що в залі щасливий сидить,

на клапті малі

порвав би я гаву паскудну

та й викинув геть».

 

Локі мовив:

«Що за дрібнота

тут крутить хвостом

і грізно сопе?

Скарги постійні

слухає Фрейр

і бурчання з-під жорен».

 

Бюггвір мовив:

«Бюггвір я звуся,

спритним прозвався

я межи богів і людей;

тим я пишаюсь,

що з Хрофта синами

п’ю в цих чертогах».

 

Локі мовив:

«Мовчав би ти, Бюггвіре,

не вмів ти ніколи

гостей частувати;

тебе ж у соломі,

у клуні знайшли,

як бій розпочався».

 

Загалом, дісталося асам усім разом і кожному окремо, включаючи самого Одіна - і залишалося асам тільки присоромлено замовкати або вимовляти лише щось на кшталт: «Злий ти, Локі!» Тому цілком природно, що найчастіше в хулітельной висі вигрібав по повній програмі і весь клан суб'єкта, що висміюється. І не дивно: адже родина тоді була єдиним цілим, незважаючи на ступінь спорідненості. Боягузливі чоловіки та гомосексуалісти порівнювалися з самками тварин, з рабами та екскрементами – що, в принципі, і відображало глибинну суть цих речей. Хулітельні віси були однією з граней рунічної магії, адже сказане слово – спрацьовувало на енергетичному рівні, аби воно було вчасно і правильно сказано.   Хулітельна віса – це подібність ніда (до якого вона і прирівнювалася), але вона не є закляттям (прокляттям) як таким, а всього лише розповідає про негідну поведінку якогось члена суспільства, що явно випадає з загальноприйнятих понять честі та гідності. Природньо, що для огидних епітетів ретельно підбиралися назви предметів – хейті. Для об'єкта віси підбиралося і образливе, зневажливе прізвисько на додаток до імені. Часто ім'я об'єкта також змінювалося у бік приниження.   Особливо часто хулітельні віси складалися на адресу боягузів, що втекли з поля бою або не пішли в битву через якісь свої, зовсім сторонні причини. І найпідлішими трусами були ті, хто не йшов звільняти рідну землю, рідну долю, рідну хату від загарбників. Щодо їх не було жодних обмежень у висловлюваннях – поетичні хейті для подібних особин зазвичай виходять за межі цензурності та пристойності. Що й продемонстрував Локі стосовно Брюггвіра, що похвалявся своєю загальносуспільною квазікорисністю.   Тут далі наводиться приклад сучасної хулітельної віси, складеної на адресу реальної істоти, і в якій все – правда.   Хулітельна виса про Хермана Дрища Гузнопрославленого   Підлий порід п'яної старої шкапи, кобилиця Блюмера, цвіль з Ніфлхейму, син батька серливого, боягузом і народився, повієй і залишився - дарма, що одружився.   Рабськая душонка, хробаків пожива, будинок звільняти свій від ворогів споконвічних не пішов цей скрелінг[1], гордості позбавлений, Але втік подалі від битви сталедзвінної.   Нехай у штанах він ходить – але гідний спідниці, часто випорожнюватись йому було б простіше, якщо раптом побачить щось таки страшніше, чим його матуся у п'янці кожноденній.   Дренги[2]-ратоборці вийшли всі на битву, тільки ця мерзота ховається під спідницю до своїй дружини, тупій, жирній свонні[3], отруюючи землю дрітта [4] сморідом мерзенним.   Старо-норвезькою мовою це звучить набагато прикольніше і веселіше, але зовсім невимовно. Як бачимо, у першій строфі віси викладається загальна тема походження об'єкта поетичного нападу, його характеристика та аморальні звички. Друга строфа - це основна тема, заради якої і було складено вісу. Тут обов'язково має бути викладена дія об'єкта хули, яка є поганою для нормальної людини. В даному випадку – боягузтво. Третя строфа пояснює обставини поганої дії та наводить засуджувальне повчання на адресу об'єкта хули. І четверта строфа – закріплення у свідомості слухачів тої дії (можливо – дій) об'єкта хули, яка за загальноприйнятими мірками цивілізованого суспільства є неприпустимою з погляду моралі, а заразом – максимальне очорнення об'єкта хули, відображення його як зарази, яку слід знищити, щоб ця інфекція не могла перейти на здорових людей.   Найкраще зачитувати хулітельну вісу речитативом, у два голоси під акомпанемент бубна чи барабана, при великих народних зборах. І, по можливості – при об'єкті знущання. Але це вже як вийде.   Примітки: [1] - Скрелінг - боягузливий, злісний раб-карлик з дикого племені, примітивно мисляча людиноподібна істота. [2] – дренги – люди відважні, воїни за духом, цвіт нації та суспільства.

[3] – свонні чи ванні – тупа, дурна жінка, що хизується своєю уявною красою і своїм уявним розумом і не менш уявним достатком.

[4] – дрітт – лайно.

Підписуйтесь на наш Telegram канал Enigma