Enigma Enigma

Olena Herasimova

2019-09-27 10:48:42 eye-2 2938   — comment 1

МВФ: він полетів, але чи повернеться?

Місія  Міжнародного валютного фонду (МВФ) під керівництвом Рона ван Родена, що перебувала у Києві протягом 12-26 вересня,повертається додому.  Після обговорення можливостей надання нової розширеної програми з представниками Уряду на завершення візиту пан ван Руден зробив заяву, в якій константував що:

1.Після глибокої економічної кризи 2014–15 років українська влада відновила макроекономічну стабільність і відновилося зростання.

2. Економіка зростає темпами 2,5–3,5%. Обґрунтована фіскальна та грошово-кредитна політика та гнучкість обмінного курсу призвели до різкого зменшення зовнішніх та внутрішніх дисбалансів України.

За останні два роки загальний дефіцит бюджету обмежився трохи вище 2 відсотків ВВП і, як очікується, залишиться на колишньому рівні цього року.

Головне досягнення – усунення дефіциту бюджету енергетичного сектору.

Крім того, дефіцит поточного рахунку впав до 3–3½ відсотка ВВП, а ЗВР відновились до понад 20 млрд.  дол.

Рішучі зусилля з реструктуризації банківської системи були вирішальними для економічної стабілізації та відновлення зростання.

(Тут і далі в дужках коментарі автора: І за всі ці досягнення сьогодні ми маємо дякувати тій команді реформаторів, що 5 років очолювали країну. Окремо вчергове знімаю шляпу перед Валерією Гонтаревою і бажаю скорішого одуження та притягнення до відповідальності її кривдників.)

2. Однак зростання є занадто низьким, порівнюючи з доходами сусідів України. ВВП на душу населення складає лише 20% від середнього рівня ЄС, і є другим серед найнижчих показників в країнах ЦСЄ.

3. Зростання стримується слабким бізнес-середовищем - з недоліками в законодавчій базі, всеохоплюючою корупцією та великою частиною економіки, де домінують неефективні державні підприємства чи олігархи, що стримує конкуренцію та інвестиції.  (Так що перейменування ІВК на бізнесмена аж ніяк не ввело в оману представників МВФ).

4. Регіональне порівняння показує, що найбільш суттєві відмінності у прогресі реформ між Україною та її сусідами полягають у якості законодавчої інституційної бази.

5. Хоча було досягнуто прогресу у створенні нових інституцій для боротьби з корупцією, відчутних результатів ще немає. (Привіт НАБУ, САП і ДБР. Ваші потуги з одного боку злити всі корупційні справи в унітаз, а з іншого – створити структури, що відповідають за знищення політичних опонентів під лозунгами боротьби з корупцією, не пройшли повз увагу місії).

6. Через слабке ділове середовище інвестиції та, зокрема, прямі іноземні інвестиції, в Україні значно нижчі, ніж в інших країнах регіону. Цей брак інвестицій обмежує зростання продуктивності праці (продуктивність праці становить менше 10 відсотків середньої продуктивності в країнах ЄС), створення робочих місць у приватному секторі та покращення рівня життя, незважаючи на добре кваліфіковану робочу силу в Україні.  Як результат, багато працівників шукають можливості працевлаштування за кордоном.

Для доходів в Україні необхідно досягти більш високого, стійкого та всеосяжного зростання, щоб досягти рівнів, що спостерігаються в сусідніх країнах. І вирішальна залежність зростання від впровадження амбітних реформ для підтримки переходу України до повноцінної ринкової економіки.

Економічна політика повинна бути зосереджена на підтримці макроекономічної стабільності, створюючи при цьому умови для швидшого зростання. Макроекономічна стабільність є необхідним умовою для швидшого зростання. Для цього потрібно підтримувати розсудливу фіскальну політику для забезпечення стійкості заборгованості, одночасно підвищуючи ефективність витрат та результати - включаючи реформи в охороні здоров'я та освіті - та підтримуючи малозабезпечені домогосподарства за допомогою цільової допомоги.

Це також означає ведення обережної грошово-кредитної політики, спрямованої на подальше зниження інфляції та формування резервів у рамках гнучкого режиму обмінного курсу.

І, нарешті, важливо зберегти фінансову стабільність, одночасно зміцнюючи фінансове посередництво та мінімізуючи витрати для платників податків за рішеннями банків.

Забезпечення незалежності центрального банку є важливим для реалізації цієї політики грошово-кредитного та фінансового секторів.

Підйом економіки на більш високий шлях зростання також потребує прискорення структурних реформ. Сюди входить, перш за все, тверде встановлення верховенства права, в тому числі за допомогою судової реформи, і рішуче подолання корупції.

Не менш важливими є посилення конкуренції та відкриття ринків, особливо в енергетичному та сільськогосподарському секторах, та зменшення ролі держави та олігархів в економіці.

Зростання заробітної плати повинно відповідати покращенню продуктивності праці, щоб забезпечити конкурентоспроможність. Завдяки стійкому впровадженню реформ Україна може тісніше інтегруватися з європейською економікою та її ланцюгами поставок, скориставшись більшою перевагою також Глибокої та всеосяжної угоди про вільну торгівлю з ЄС.

6. Після цьогорічних виборів влада тепер має можливість просунути необхідні реформи. Вони поставили перед собою амбітне завдання перетворити економіку та досягти більш сильного зростання, щоб покращити рівень життя всіх українців, забезпечивши при цьому макроекономічну стабільність, і вони вже забезпечили прийняття різних законів про реформи.

Влада попросила відкрити нову програму, що підтримується МВФ, щоб допомогти їм досягти цих цілей, заявлених в їх економічній політиці та допомагаючи покривати потреби у фінансуванні у найближчі роки.

Місія розпочала обговорення нового трирічного договору, який може бути підтриманий в рамках Розширеної програми МВФ.

Протягом останніх двох тижнів місія проводила продуктивну дискусію щодо політики нової програми, особливо щодо фіскальної та грошово-кредитної політики, а також про ключові заходи для проведення реформ.

Він також підкреслив важливість незалежності Центрального банку та забезпечення фінансової стабільності, а також необхідність докласти всіх зусиль для мінімізації фіскальних витрат на рішення банків.

P.S.

Основний висновок, що можна зробити з цього візиту:

1. Ваші попередники зробили ДУЖЕ БАГАТО для забезпечення сьогоднішньої стабільності.

2. Ваш Уряд, що після виборів має ВСЮ повноту влади, наобіцяв ДУЖЕ БАГАТО. Але щоб здійснити ці плани потрібно:

-забезпечити незалежність НБУ;

- посунути від влади олігарха(ів);

- забезпечити верховенство права;

- забезпечити нормальний бізнес-клімат (тут АрселорМіттал і Філіп Морріс передають всій зеленій команді полум’яний привіт).

ВСІ важелі у вас для цього є. Було б бажання.