Як на диво, назва цієї книжки, перший розділ якої називається "Фронтир восьминогів", перегукується з бестселером ще одного представника покоління бітників, а саме – з "М’якою машиною" Вільяма Берроуза.
І нехай творчість автора і школа бітників утворюють радше контактну зону, аніж тотожність, але мотиви "розбитого" покоління однаково вчуваються і в "Супермаркет в Каліфорнії" Алена Гінзберга, і в "Сонеті", який входить до описуваної тут збірки Річарда Бротіґана "Усе під наглядом машин ласкавої благодаті". У Гінзберга в супермаркеті блукав класик американської поезії Волт Вітмен, а наразі – про якого блукальця мова?
Море – наче
старий поет природи,
що помер від
серцевого нападу у
громадському туалеті.
Його привид і досі
блукає між пісуарів.
Вночі можна
почути, як він ходить
босоніж
у пітьмі.
Хтось поцупив
його взуття.
Видавці слушно нагадують, що автора збірки літературна критика кінця 1960 – початку 1970 років називала культовим письменником молодого покоління, Селінджером 70-х, "почесною дитиною" часу, і що суголосними згаданому бітництву (в якому, згадаймо, і той самий Гінзберг, і Буковскі, який ні до якого гурту не належав, і тим не менш був цілком "розбитий") виявилися, зокрема, бротіґанівська еклектика, експериментальність, епатажність, проте світосприйняття було іронічнішим, скептичнішим".
Світ відчиняв
і зачиняв
свої божевільні
і церкви,
мов забудькуватий старий,
що застібає свої штани,
замість того щоб їх розстібнути.
Невже ти збираєшся
до туалету,
не знявши штанів,
старий?
Дощ був темним оглядовим колесом,
що наближав нас
до Бодлера і General Motors.
Ми були знамениті
і копали ногами горіхове
листя.
Річард Бротіґан. Усе під наглядом машин ласкавої благодаті. – Івано-Франківськ: П’яний корабель, 2024
Ілюстрація: Oleganster Art
Підписуйтесь на наш Telegram канал Enigma