Лого мобільного додатку "АПД/AAR"
Ця комунікаційна техніка зворотнього зв'язку дозволяє покращити навички військових у різноманітних обставинах та розповсюджувати досвід серед якнайширшого кола учасників. Вона відома як "перший і основний стандарт НАТО" — After Action Review — український аналог — Аналіз (а не огляд) проведених дій (АПД). Ключові поведінкові здатності цієї техніки: аналізувати та синтезувати, розвивати, удосконалювати, трансформувати, а не "оглядати".
АПД — аналіз і синтез того, яким був план місії, що очікували в результаті, що й чому відбулося насправді і як покращити ситуацію в майбутньому. На американському військовому жаргоні AAR перетворилося на дієслово (українською це звучало б "аарувати" — тобто аналізувати за методикою AAR)
Проблема
Однією з основних проблем для більшості командирів, особливо на оперативному та стратегічному рівнях української армії, є нездатність самокритично оцінювати наслідки своїх рішень та дій. Багато хто з них регулярно повторює одні й ті ж помилки (наступає на "граблі"), не в змозі навчитися та застосувати уроки з отриманого військового досвіду.
Більшість старших командирів (начальників) не володіють світоглядною культурою самокритичного мислення (mindset) і визнання того, що "командир не завжди правий". Гірше того, вони клонують собі подібних особин, створюючи каральну атмосферу "посиленої відповідальності" в організаційних структурах, які очолюють.
Найбільша проблема, перед якою постали визнані військові лідери в ЗСУ, коли намагаються втілити методику АПД, — це спрощене сприйняття її здійснення як формального звіту про допущені помилки й недоліки і звісно, пошук крайніх винних.
Однак, АПД — це не просто класичне "підведення підсумків" й не лише "звіт", до того ж техніка стосується не тільки "провалених", а й успішних завдань і спрямована на постійне вдосконалення діяльності.
Важливо не лише "проговорити урок", а й утілити зміни під час уже найближчої місії, щоб визначити, чи покращення справді працює. Поки що в ЗСУ системно не робиться ні одного, ні іншого. Тому що, як кажуть кацапською мовою токсини-начальники в нашій армії: "Кто посмєл самнєватса в правільнасті рєшеній старшєго камандіра??!!!"
Вирішення
Концепція офіційного генерування нових методик і технік "зверху до низу" в нашій армії не працює вже понад 30 років. Сотні стандартів НАТО, про які повсякчас звітуює кожен новоявлений міністр оборони чи головнокомандувач так і залишається більше кількісними показниками, ніж якісними. Ймовірно проблема в моральних цінностях та ментальності поколінь щодо впровадження будь-яких змін, що зумовлюють нові проблеми, які потрібно вирішувати ... але не хочеться, бо й так все "працює". Нинішня армія — це найбільш консервативна соціальна структура держави у гальмуванні впровадження змін на основі уроків досвіду, навіть під час війни.
Однією з причин, чому військовим поки що неможливо говорити відверто під час АПД, якого майже ніхто з командирів (начальників) не здійснює, є те, що те ж начальство не бажає знати, що насправді є проблемою, що ви дійсно думаєте про неї, а бажає лише чути відповідь, яка їм сподобається. Причина банальна — заявлені проблеми потрібно буде вирішувати саме таки начальству.
Однак вони просувають на вищі посади "зручних" людей, яким бракує чесності чи відвертості, тих, хто приховує реальність і маскує проблеми у всіх ланках військового управління, видаючи бажане за дійсне. Тому наші втрати збільшуються щоразу, коли все пронизує брехня, за яку ніхто не несе відповідальності. Жодної ..., а на моральну всім плювати, адже вона вскриється через років 100.
Інструктори ГО "Український центр військового лідерства", більшість з яких це військові (колишні і діючі), пропонують ідеї змін щодо розвитку військового лідерства "знизу вверх", а не "зверху вниз", спонукаючи "верхи" змінювати своє ставлення і зважати на проактивність "низів".
Одним з таких прикладів є впровадження тематики тренінгів "АПД" у військових підрозділах і частинах, у яких змін бажають військові лідери, не зважаючи на токсичність верхів.
Тематика тренінгу «Аналіз проведених дій»
Мета: слухачі розуміють сенс, мету, сутність і правила застосування військовими лідерами комунікаційної техніки зворотного зв’язку та спроможні практично здійснювати «Аналіз проведених дій» (АПД) будь-яких процесів, ситуацій, подій військово-професійної діяльності, зокрема бойових.
Слухачі набувають такі базові професійні компетентності військового лідерства:
– аналізувати і синтезувати – здатність військового лідера до розчленування і поєднання частин, аспектів, процесів і явищ у військовій діяльності як єдиного цілого;
– комунікувати, надихати і мотивувати – здатність військового лідера викликати душевне піднесення, натхнення і спонукати особовий склад до шляхетних вчинків і дій; керувати поведінкою військовослужбовця, визначаючи її організованість, активність і стійкість;
– вести – здатність військового лідера досконало вивчити можливості особового складу і на основі свого авторитету, довіри і прикладу вести за собою до визначених цілей;
– розвивати – здатність військового лідера вдосконалювати в особового складу професійні знання, навички та вміння, спонукати його до самовдосконалення, формування світоглядних і ціннісних основ, згуртування навколо визначених цілей і виконання завдань;
– досягати – здатність військового лідера досягати цілей і успішних результатів військової діяльності на основі володіння способами, методиками і технологіями з оптимальним використанням наданих для цього ресурсів;
– трансформувати – здатність військового лідера позитивно перетворювати (змінювати) корпоративну культуру військової організаційної структури і досягати мети завдяки відданості вищим ідеалам і моральним цінностям; приділення індивідуальної уваги і підтримки кожному військовослужбовцю; сприяння творчим та інноваційним ідеям для вирішення проблем.
Умови:
1) план, методична розробка та оцінна картка інструктора;
2) інформаційні джерела, ресурси;
3) мережа «Інтернет»;
4) персональні смартфони (планшети)
Заборони: відсутні (або встановлені командуванням, що не суперечать досягненню мети)
Місце: клас (аудиторія, палатка), навчальні місця занять з бойової підготовки
Доцільна кількість учасників: до 30 осіб (з розрахунку 1 інструктор на 10 слухачів)
Час тренування: 20 академічних годин
Тематика
Заняття №1. Загальні основи комунікаційної техніки зворотного зв’язку «Аналіз проведених дій»
1. Історія виникнення методики «АПД»
2. Сутність і правила застосування комунікаційної техніки зворотного зв’язку «АПД» на основі прикладів військового досвіду
3. Дискусія після перегляду відео: «Як проводити Аналіз проведених дій, або АПД (After action review – AAR)»
4. Виконання контрольного тестового завдання: «АПД»
Всього: 4 години інтерактивної дискусії
Заняття №2. Вимоги щодо «Аналізу проведених дій»
1. SWOT-аналіз вимог нормативних документів, інструкцій, настанов щодо використання комунікаційної техніки зворотного зв’язку «АПД»
2. Виконання контрольного тестового завдання: «SWOT-аналіз вимог щодо АПД»
Всього: 2 години індивідуальної роботи слухача за модерацією інструктора
Заняття №3. Індивідуальне здійснення «Аналізу проведених дій»
Практичне виконання індивідуального контрольного тестового завдання: «АПД» за кейсами (звітами, донесеннями, матеріалами, відео, інтерв’ю, тактики бойових ситуацій тощо) військового досвіду
Всього: 2 години індивідуальної роботи слухача за модерацією інструктора
Заняття №4. Командне (групове) здійснення «Аналізу проведених дій»
Практичне виконання командного (групового) контрольного тестового завдання: «АПД» за кейсами (звітами, донесеннями, матеріалами, відео, інтерв’ю, тактики бойових ситуацій тощо) військового досвіду
Всього: 2 години командної роботи слухачів за модерацією інструктора
Заняття №5. Здійснення «Аналізу проведених дій»
Практична участь слухачів у ролі керівника (модератора, спостерігача, посередника) здійснення «АПД» конкретного навчального заняття з бойової підготовки та оформлення звіту встановленої форми
Всього: 6 годин індивідуальної практичної роботи слухачів з письмовим оформленням звіту «АПД» на навчальних місцях з бойової підготовки особового складу підрозділу (на рівні групи, відділення-взводу) відповідно до тематики розкладу занять
Заняття №6. Здійснення «Аналізу проведених дій» за допомогою мобільного додатку «АПД/AAR»
1. Вивчення інструкції застосування мобільного додатку ««АПД/AAR»
2. Тренування застосування мобільного додатку «АПД/AAR» з метою автоматизації вивчення уроків, впровадження і фіксації військового досвіду
Всього: 4 години індивідуальної практичної роботи слухачів
Джерела та інформаційні ресурси:
Як проводити Аналіз проведених дій, або АПД (After action review – AAR)
Тимчасова інструкція з процесу аналізу проведених дій заходів підготовки
Покрокова інструкція з проведення After-Action Review
Стандарт Армії США TC 25-20: Довідник лідера з проведення AAR
Інструкція до мобільного додатку «АПД/AAR»
Відео: Інструкція до мобільного додатку «АПД/AAR»
Скачати мобільний додаток «АПД/AAR»
#Бойове_лідерство_українців
#Місія_насамперед_люди_завжди
Підписуйтесь на наш Telegram канал Enigma