Enigma Enigma

Олег Бойко

2024-05-22 05:46:01 eye-2 3769   — comment 0

ПРО МЕНТАЛЬНІ "ГРАБЛІ" В АРМІЇ

Лого мобільного додатку "АПД/AAR"

Ця комунікаційна техніка зворотнього зв'язку дозволяє покращити навички військових у різноманітних обставинах та розповсюджувати досвід серед якнайширшого кола учасників. Вона відома як "перший і основний стандарт НАТО" After Action Review український аналог Аналіз (а не огляд) проведених дій (АПД). Ключові поведінкові здатності цієї техніки: аналізувати та синтезувати, розвивати, удосконалювати, трансформувати, а не "оглядати".

АПД  аналіз і синтез того, яким був план місії, що очікували в результаті, що й чому відбулося насправді і як покращити ситуацію в майбутньому. На американському військовому жаргоні AAR перетворилося на дієслово (українською це звучало б "аарувати" — тобто аналізувати за методикою AAR)

Проблема

Однією з основних проблем для більшості командирів, особливо на оперативному та стратегічному рівнях української армії, є нездатність самокритично оцінювати наслідки своїх рішень та дій. Багато хто з них регулярно повторює одні й ті ж помилки (наступає на "граблі"), не в змозі навчитися та застосувати уроки з отриманого військового досвіду.

Більшість старших командирів (начальників) не володіють світоглядною культурою самокритичного мислення (mindset) і визнання того, що "командир не завжди правий". Гірше того, вони клонують собі подібних особин, створюючи каральну атмосферу "посиленої відповідальності" в організаційних структурах, які очолюють.

Найбільша проблема, перед якою постали визнані військові лідери в ЗСУ, коли намагаються втілити методику АПД, — це спрощене сприйняття її здійснення як формального звіту про допущені помилки й недоліки і звісно, пошук крайніх винних.

Однак, АПД — це не просто класичне "підведення підсумків" й не лише "звіт", до того ж техніка стосується не тільки "провалених", а й успішних завдань і спрямована на постійне вдосконалення діяльності.

Важливо не лише "проговорити урок", а й утілити зміни під час уже найближчої місії, щоб визначити, чи покращення справді працює. Поки що в ЗСУ системно не робиться ні одного, ні іншого. Тому що, як кажуть кацапською мовою токсини-начальники в нашій армії: "Кто посмєл самнєватса в правільнасті рєшеній старшєго камандіра??!!!"

Вирішення

Концепція офіційного генерування нових методик і технік "зверху до низу" в нашій армії не працює вже понад 30 років. Сотні стандартів НАТО, про які повсякчас звітуює кожен новоявлений міністр оборони чи головнокомандувач так і залишається більше кількісними показниками, ніж якісними. Ймовірно проблема в моральних цінностях та ментальності поколінь щодо впровадження будь-яких змін, що зумовлюють нові проблеми, які потрібно вирішувати ... але не хочеться, бо й так все "працює". Нинішня армія — це найбільш консервативна соціальна структура держави у гальмуванні впровадження змін на основі уроків досвіду, навіть під час війни.

Однією з причин, чому військовим поки що неможливо говорити відверто під час АПД, якого майже ніхто з командирів (начальників) не здійснює, є те, що те ж начальство не бажає знати, що насправді є проблемою, що ви дійсно думаєте про неї, а бажає лише чути відповідь, яка їм сподобається. Причина банальна — заявлені проблеми потрібно буде вирішувати саме таки начальству.

Однак вони просувають на вищі посади "зручних" людей, яким бракує чесності чи відвертості, тих, хто приховує реальність і маскує проблеми у всіх ланках військового управління, видаючи бажане за дійсне. Тому наші втрати збільшуються щоразу, коли все пронизує брехня, за яку ніхто не несе відповідальності. Жодної ..., а на моральну всім плювати, адже вона вскриється через років 100.

Інструктори ГО "Український центр військового лідерства", більшість з яких це військові (колишні і діючі), пропонують ідеї змін щодо розвитку військового лідерства "знизу вверх", а не "зверху вниз", спонукаючи "верхи" змінювати своє ставлення і зважати на проактивність "низів".

Одним з таких прикладів є впровадження тематики тренінгів "АПД" у військових підрозділах і частинах, у яких змін бажають військові лідери, не зважаючи на токсичність верхів.

Тематика тренінгу «Аналіз проведених дій»

Мета: слухачі розуміють сенс, мету, сутність і правила застосування військовими лідерами комунікаційної техніки зворотного зв’язку та спроможні практично здійснювати «Аналіз проведених дій» (АПД) будь-яких процесів, ситуацій, подій військово-професійної діяльності, зокрема бойових.

Слухачі набувають такі базові професійні компетентності військового лідерства:

аналізувати і синтезувати – здатність військового лідера до розчленування і поєднання частин, аспектів, процесів і явищ у військовій діяльності як єдиного цілого;

комунікувати, надихати і мотивувати – здатність військового лідера викликати душевне піднесення, натхнення і спонукати особовий склад до шляхетних вчинків і дій; керувати поведінкою військовослужбовця, визначаючи її організованість, активність і стійкість;

вести – здатність військового лідера досконало вивчити можливості особового складу і на основі свого авторитету, довіри і прикладу вести за собою до визначених цілей;

розвивати – здатність військового лідера вдосконалювати в особового складу професійні знання, навички та вміння, спонукати його до самовдосконалення, формування світоглядних і ціннісних основ, згуртування навколо визначених цілей і виконання завдань;

досягати – здатність військового лідера досягати цілей і успішних результатів військової діяльності на основі володіння способами, методиками і технологіями з оптимальним використанням наданих для цього ресурсів;

трансформувати – здатність військового лідера позитивно перетворювати (змінювати) корпоративну культуру військової організаційної структури і досягати мети завдяки відданості вищим ідеалам і моральним цінностям; приділення індивідуальної уваги і підтримки кожному військовослужбовцю; сприяння творчим та інноваційним ідеям для вирішення проблем.

Умови:

1) план, методична розробка та оцінна картка інструктора;

2) інформаційні джерела, ресурси;

3) мережа «Інтернет»;

4) персональні смартфони (планшети)

Заборони: відсутні (або встановлені командуванням, що не суперечать досягненню мети)

Місце: клас (аудиторія, палатка), навчальні місця занять з бойової підготовки

Доцільна кількість учасників: до 30 осіб (з розрахунку 1 інструктор на 10 слухачів)

Час тренування: 20 академічних годин

Тематика

Заняття №1. Загальні основи комунікаційної техніки зворотного зв’язку «Аналіз проведених дій»

1. Історія виникнення методики «АПД»

2. Сутність і правила застосування комунікаційної техніки зворотного зв’язку «АПД» на основі прикладів військового досвіду

3. Дискусія після перегляду відео: «Як проводити Аналіз проведених дій, або АПД (After action review – AAR)»

4. Виконання контрольного тестового завдання: «АПД»

Всього: 4 години інтерактивної дискусії

Заняття №2. Вимоги щодо «Аналізу проведених дій»

1. SWOT-аналіз вимог нормативних документів, інструкцій, настанов щодо використання комунікаційної техніки зворотного зв’язку «АПД»

2. Виконання контрольного тестового завдання: «SWOT-аналіз вимог щодо АПД»

Всього: 2 години індивідуальної роботи слухача за модерацією інструктора

Заняття №3. Індивідуальне здійснення «Аналізу проведених дій»

Практичне виконання індивідуального контрольного тестового завдання: «АПД» за кейсами (звітами, донесеннями, матеріалами, відео, інтерв’ю, тактики бойових ситуацій тощо) військового досвіду

Всього: 2 години індивідуальної роботи слухача за модерацією інструктора

Заняття №4. Командне (групове) здійснення «Аналізу проведених дій»

Практичне виконання командного (групового) контрольного тестового завдання: «АПД» за кейсами (звітами, донесеннями, матеріалами, відео, інтерв’ю, тактики бойових ситуацій тощо) військового досвіду

Всього: 2 години командної роботи слухачів за модерацією інструктора

Заняття №5. Здійснення «Аналізу проведених дій»

Практична участь слухачів у ролі керівника (модератора, спостерігача, посередника) здійснення «АПД» конкретного навчального заняття з бойової підготовки та оформлення звіту встановленої форми

Всього: 6 годин індивідуальної практичної роботи слухачів з письмовим оформленням звіту «АПД» на навчальних місцях з бойової підготовки особового складу підрозділу (на рівні групи, відділення-взводу) відповідно до тематики розкладу занять

Заняття №6. Здійснення «Аналізу проведених дій» за допомогою мобільного додатку «АПД/AAR»

1. Вивчення інструкції застосування мобільного додатку ««АПД/AAR»

2. Тренування застосування мобільного додатку «АПД/AAR» з метою автоматизації вивчення уроків, впровадження і фіксації військового досвіду

Всього: 4 години індивідуальної практичної роботи слухачів

Джерела та інформаційні ресурси:

Як проводити Аналіз проведених дій, або АПД (After action review – AAR)

Тимчасова інструкція з процесу аналізу проведених дій заходів підготовки

Покрокова інструкція з проведення After-Action Review

Стандарт Армії США TC 25-20: Довідник лідера з проведення AAR

Брошура: «Техніка АПД»

Інструкція до мобільного додатку «АПД/AAR»

Відео: Інструкція до мобільного додатку «АПД/AAR»

Скачати мобільний додаток «АПД/AAR»

«Перший і головний стандарт НАТО. Як в армії США постійно аналізують помилки й досягнення» – Олексій Набожняк

«Перемоги в цій війні залежать від 10-15% прогресивних військових лідерів. Але в армії й досі багато токсичних «дуболомів»

 

#Бойове_лідерство_українців

#Місія_насамперед_люди_завжди

Підписуйтесь на наш Telegram канал Enigma