Останнім часом повернення до скарбниці української культури світових імен, які донедавно числилися за відомством виключно «русского авангарда» успішно триває, і самим лише Малевичем не обійшлося.
Наразі героїня цієї книжки художниця Олександра Екстер (1882-1949) – видатна авангардна мисткиня світу, яка прожила в Києві більше 35 років свого життя, і яку зазвичай називали "амазонокой русского авангарда". По суті, київський символ нового мистецтва. Екстер сміливо поєднувала навчання в київських і паризьких мистецьких школах, кольорові ритми селянських вишивок і своїх авангардних олій, твори футуристів і народних майстрів в одній виставці, костюми для танцювальних студій, професійного театру, кіно та модної індустрії. Зараз ми б називали її не просто сучасною художницею, а кураторкою, продюсеркою, дизайнеркою, педагогом – універсальною мисткинею, тоді вона була авангардисткою. У Києві Екстер відкрила Майстерню живопису, в якій навчалися й спілкувалися між собою Вадим Меллер, Анатолій Петрицький, Олександр Тишлер, Олександр Хвостенко-Хвостов, Ісаак Рабинович, Климент Редько та ін. Олександра Екстер та її Студія мали потужний вплив на творче життя міста. Разом із Олександром Богомазовим Екстер організувала у Києві виставки нового мистецтва – знамениті «Кільце» і «Ланка», що були одними з перших в тодішній імперії. Анна Ахматова писала, що з її студії вийшли всі ліві художники Києва, а дослідники стверджують що авангардна лінія української сценографії бере початок у театрі Олександри Екстер.
В Києві Екстер співпрацювала з балетною «Школою руху» Броніслави Ніжинської. У теперішньому Національному художньому музеї вона працювала як співкураторка й експозиційна дизайнерка виставки народного мистецтва 1906 року. А скільки Олександра зробила для дослідження і поєднання народного мистецтва із авангардом, народних майстринь і модерністів – співпрацюючи з селянськими майстернями Давидової в Вербівці та Семиградової-Прибильської в Скопцях. Як сценограф, вона створила сотні вистав і саме вони, разом з її творами, принесли їй світове визнання. Переїхавши 1924-го року до Франції вона також займалася модою, створювала тканини й інтер’єри. «Багато подорожувала, довгий час жила в Парижі й Москві, в Римі й Петербурзі, - пише автор книжки, багаторічний дослідник Екстер також киянин Георгій Коваленко. - Проте завжди поверталася до Києва: тут були її дім, її майстерня, її знаменита студія. І коли їй доведеться розлучитися з Києвом назавжди, свій паризький будинок вона облаштує точнісінько так, як київський. У ньому буде багато яскравих українських килимів, вишивок, української кераміки, українських ікон».
Георгій Коваленко. Олександра Екстер. – К.: Родовід, 2021
Підписуйтесь на наш Telegram канал Enigma