Тривале відстежування дезінформації дає можливість побачити, які теми найбільше цікавлять російську владу, хто для неї є найбільшим подразником, що вона планує робити в майбутньому. Російська дезінформація має різні горизонти планування. Можна говорити про довготермінові, середньотермінові та короткотермінові кампанії. Фактично, роботу російської пропагандистської машини можна порівняти з матрьошкою: у великій матрьошці ховається менша, а в ній – іще менша. До найбільш довготермінової та системної дезінформаційної кампанії можна віднести весь масив маніпулятивних новин, які логічно поєднуються під загальною назвою «Недодержава». Ціль цієї кампанії очевидна – створення образу України як недодержави, штучного державного утворення, що виникло всупереч історичній логіці. Ознаками цієї «недодержави» – фактично, її складовими – є теми «зубожіння» та «націоналізму». Оскільки вони активно розкручувалися ще з часів президентства Віктора Ющенка, їх також можна віднести до засадничих та довготермінових кампаній роспропаганди. Будь-яка інформаційна кампанія – і дезінформаційна тут не виняток – завжди прив’язується до якихось конкретних подій, новин. На одні реагують вже по факту, після того, як сама подія відбулася. Інші ж події намагаються дезавуювати чи, навпаки, розкрутити ще до їх початку. «Недодержава» є однією з наріжних тем російської дезінформації. Вона актуальніша в російських дезінформаційних виданнях, ніж на українських лайносайтах. Основні «пікові навантаження» дезінформації спостерігаються саме в медіа ОРДЛО, й саме тут найкраще можна простежити, які чинники впливають на активацію тієї чи іншої теми російської пропаганди. Впродовж всього часу спостережень ми помітили кілька «піків» дезінформації по темі «Недодержава». Один із них припав на 25 червня, коли тема зовнішнього управління в маніпулятивних новинах сайтів ОРДЛО склала більше 30 %, в той час як у новинах українських лайносайтів ця кількість була вдвічі меншою. Причина подібної активності лежить на поверхні. Саме в ніч з 24 на 25 червня Парламентська асамблея ради Європи прийняла рішення скасувати механізм санкцій проти Росії. Відповідно, російські пропагандисти поспішили зафіксувати отриману «перемогу». «Новини» з російських сайтів красномовно свідчать самі за себе: «Россия возвращается в ПАСЕ. Украина, кажется, не очень довольна» – пише, наприклад, Україна.ру. Причини інших сплесків активності по темі «Недодержава» не настільки очевидні. І змушують знову пригадати твердження, що російська дезінформація – це гра в довгу, й цілі у неї глобальні. Так, черговий пік активності припав на 21 й частково на 22 серпня – всього за пару днів до Дня Незалежності. «Предательство – души незаживающий ожог». Как «украинская многовекторность» завела страну в тупик», повідомляє «видання» з ОРДЛО e-news.su. 26 вересня відбувається зустріч Зеленського з Трампом, і на тлі цього відбувається ще один із великих сплесків новин по темі «Недодержава». В першу чергу, мова йде про зливні бачки в ОРДЛО, що можна сприйняти як відгомін загальноросійської хвилі негативу та бажання применшити результати подібної зустрічі. Можна припустити, що російська пропаганда розцінила сам факт подібної зустрічі як загрозу твердженням про Україну-«недодержаву» – й вирішила нанести «удар» на випередження. Обсяги маніпулятивних новин на сайтах ОРДЛО та на українських зливних бачках по темі "Війна" суттєво відрізняються. Закономірно, що медіа ОРДЛО приділяють на порядок більше уваги бойовим діям. Досить часто загострення уваги на цій темі в ОРДЛО ніяк не корелюється з тим, що пишуть у цей час українські медіа. Показовим у цьому плані є 2 червня, коли медіа ОРДЛО буквально «лихоманило» від повідомлень про чергове військове загострення, в той час як в українських медіа панував цілковитий спокій. Звісно, можна припустити, що метою подібної активності сайтів ОРДЛО є потреба вкотре нагадати мешканцям окупованих територій про «звірства» ВСУ. Проте, якщо накласти графік «загострення» бойових дій в медіа-просторі ОРДЛО на знакові події, які в цей час відбувалися в політичній сфері, може з’явитися й інше пояснення подібної «активності». Так, на 5 червня була запланована зустріч Тристоронньої контактної групи з питань урегулювання ситуації на Донбасі, й уже 3 червня Зеленський робить щодо цього низку заяв. Кількість новин з умовної рубрики «Економіка та зубожіння» послідовно зростає протягом усього часу дослідження. У червні-липні обсяги подібних новин передусім на українських зливних бачках достатньо помірні, проте вже з початку серпня їхня кількість починає постійно зростати по обидва боки від фронту. Використовують старі лякалки про тарифи, пенсії і, звісно ж, загрозу дефолту. До цього додається нова інформаційна кампанія проти ринку землі. Її активно просувають ОПЗЖ та Медведчук особисто, надаючи «потрібні» коментарі. В першу чергу, звичайно ж, мова йде про розпродаж українських чорноземів та загрозу того, що вони будуть скуплені якимись іноземними структурами. Ще одна постійна лінія – це газові переговори. Тут є свої піки активності – їх декілька, переважно вони припадають на вихідні дні, певною мірою корелюючись із виходом підсумкових тижневих програм на пропагандистських каналах як у Росії, так і в Україні.
Підписуйтесь на наш Telegram канал Enigma