…Безліч книжок і фільмів починалися саме так, як у цьому культовому романі, екранізованому самим Фасбіндером у 1980 році. Герой виходить з в’язниці, у нього є план, але нам наперед відомо, чим все воно закінчиться.
У цьому романі проблеми в героя, крім побутових, скоріше, метафізичні, вони передбачають пізніші «екзистенційні» відчуття епохи Сартра і Камю. «Коли змішатися з натовпом, тоді все минається, тоді вже, братику, нічого не помічаєш», - заспокоює себе головний герой, тому що в стаді, зграї, колгоспі чи комуні легше виживати, стаючи зручним бидлом для погонича і пастуха з канцлером і генсеком включно. Натомість, залишаючись на самоті, стикаєшся з проблемами свого власного «я», яке відрізняється від планів усього людства на цьогорічне Різдво чи запуск чергового Дніпрогесу.
Звісно, «радянських» реалій в «німецькому» романі Дебліна нема, проте загроза тоталітаризму – духовного і фізичного – вчувалася в Европі вже у 1920-х, коли писався «Берлін Александерплац», чи пак «Історія Франца Біберкопфа», колишнього цементника й вантажника меблів», який стоїть на початку роману в Берліні у проміжку між двома світовими війнами, і думає, як би йому «знову стати порядним».
Альфред Деблін. Берлін Александерплац. – К.: Видавництво Жупанського
На фото: Кадр з к/ф «Фасбіндер»
Підписуйтесь на наш Telegram канал Enigma