Enigma Enigma

Георгій Тука

2019-10-28 10:14:07 eye-2 3459   — comment 0

Тролі в мережах: що робити?

   Працюючи над серією влогів «Мягкая сила в войне России против Украины», я відчув необхідність детального висвітлення всіх цих складних комплексних проблем.

  Адже, по-перше, зрозуміло, що за 5-6 хвилин розповісти про такі глобальні процеси, як роль РПЦ в просуванні «русского мира», або «використання неурядових громадських організацій» - просто неможливо.

  По-друге, прохання більш детального висвітлення таких проблем неодноразово звучали від глядачів та читачів.

  Паралельно з підготовкою вловів, я вивчав матеріали експертної ради країн Вишеградської четвірки, присвячені боротьбі з російською пропагандою, та доповідь американських дослідників з науково-дослідницького центру RAND. Всюди окремі дослідження присвячені т.з. «тролям» та «ботам», які широко використовує Росія по всьому світу. Так, як я сам є активним користувачем соціальних мереж, то, після ознайомлення з доповідями, у мене виникло бажання поділитись з вами тими дослідженнями, які провели фахівці, адаптувавши їх до власного досвіду.

   Отже, яку мету переслідують «тролі»?

   Технологічно, таких цілей декілька і вони чітко розподілені за рівнями.

   Перший рівень.

   Діяльність тролей «першого рівня» направлена на розповсюдження російських наративів, які беруться з т.з. «сірої інформаційної зони». Що це за зона? До «білої зони» фахівці відносять офіційні інформаційні ресурси (офіційні сайти держустанов, офіційні сайти державних агенцій і тому подібне). До «сірої зони» відносяться інформаційні ресурси, які розповсюджують не офіційну інформацію, а розповсюджують своє бачення, свою точку зору що до офіційної інформації, розповсюджують наративи, які прямо, чи опосередковано, пов’язані з офіційною інформацією. Мета – підсилення офіційної інформації.

   Наприклад, вийшло офіційне повідомлення «Президент РФ Путін прибув з офіційним візитом до Індії. В планах – обговорення питань ядерної безпеки.».

   В інформресурсах «сірої зони» це повідомлення буде підсилено аналітичними матеріалами що до «зростання товарообігу між Росією та Індією», про «анти-американську позицію керівництва Індії», про «неминуче і невпинне зростання впливу Росії на Індію», про «загострення протиріч між Індією та Пакистаном та роль Росії як посередника у врегулюванні конфлікту»… Таких тем може бути тьма!

   Саме таку, «сіру» інформацію, стратегічна мета якої – підсилення інформації офіційної, і мають розповсюджувати тролі «першого рівня».

   Згідно доповідей фахівців, до інформаційних ресурсів «сірої зони», здебільшого, відносяться інформсайти невідомого походження, які подаються, як «аналітичні» або «інсайдерські»; анонімні блогери; телеграмм-канали і таке інше.

     До тролей другого рівня відносяться ті тролі, завдання яких підсилювати вплив на аудиторію споживачів інформації.

    Умовно, їх можна поділити на дві категорії:

  • «А»: підсилюють позиції тролів «першого рівня», доповнюючи їхні повідомлення  схвальними відгуками та коментарями, підтримуючи тих дописувачів, які позитивно реагують на подану інформацію (т.з. «корисних ідіотів»). Таким чином, створюється «ефект натовпу»: «мы все – ЗА», «нас – подавляющее большинство», «мы – друг за друга»…
  • «В»: нищівно критикують опонентів, часто переходячи на погрози та образи. З одного боку – створюється віртуальна ілюзія того, що опонентів – маленька нікчемна купка. З іншого – людей відверто залякують, а, далеко не всі користувачі мереж розуміють, що від погроз в FB чи в Twitter до реальних кроків – безодня. Дійсно, є люди, які психологічно не готові витримати такий «віртуальний тиск». Окремо стоїть технологія розповсюдження компрометуючої інформації про опонентів. Мало кого цікавить правдивість цієї інформації, головне – «прокукарекать».  Свого часу, я зробив фото з дочкою у яхт-клубі на фоні величезної яхти з жартівливим дописом «Допиляв бюджет – купив собі яхту». Переважна більшість розумних людей відреагувала «смайліками». Але, наступного дня знайшлись і такі, які почали цілу інформаційну компанію: «В сети попало фото бывшего волонтера на фоне роскошной яхты, которую он себе приобрел на бюджетные деньги». І, не маю сумніву, така примітивна дезінформація знайшла-таки свого споживача…

    Окремо хочу звернути увагу на тролів, завдання яких підняття рівня радикалізації суспільства, рівня агресії. Такі діячі, здебільшого, зненацька з’являються в мережевих діалогах з яскравими агресивними дописами по відношенню до однієї зі сторін спілкування. Зафіксовані чисельні випадки, коли з одного й того IP розганялась як радикально націоналістична риторика в одних гілках, так і відверто проросійська – в інших.   

    Ідентифікувати троля, відрізнити його від реальної живої самостійної людини, непросто. Впоратись на 100% з цією задачею зараз не може ніхто. З одного боку, цей процес ускладнює велика кількість самих тролів, а з другого – їхня постійна мімікрія від одного рівня, до другого.

   На сьогодні, найефективнішим є принцип, який розроблений американськими вченими: «лінгвістичний відбиток пальця».

   Вчені ретельно вивчили бази даних понад 40 000 російських тролів і склали своєрідний «відбиток пальця» (який є унікальним) на основі лінгвістичного портрету: побудова фраз, використання слів, використання речових конструкцій… Все це дозволяє з високою долею вірогідності ідентифікувати тролей, які діють під сотнями різних нікнеймів в різних соціальних мережах.

   Але, ми з вами не маємо таких навичок і таких можливостей, як американські фахівці.

   Як же ж відрізняти тролей, як на них реагувати?

   Я для себе виробив певні правила спілкування, які, хоч і не дають 100% результату, але, значно економлять час на спілкуванні з тролями (дискусія з ними – марна трата часу, адже вони – на роботі) та зберігають емоційну рівновагу.

   Отже, по-перше: перш, ніж реагувати на той, чи інший коментар, я заглядаю на сторінку автора. Зрозуміло, скільки людей, стільки і сторінок. Але, власники «квіточок-песиків» - не моя аудиторія. Людина, яка постить виключно чужу інформацію (розшарює), не додаючи власних оцінок і тверджень – не моя аудиторія. Людина, яка місяцями робить пости на власній сторінці, не отримуючи на них жодного відгуку – не моя аудиторія. З такими людьми я, здебільшого, не спілкуюсь і уникаю витрачати на них свій час.

   Якщо ваш опонент виставляє ваше фото чи ваш допис, які були зроблені кілька років тому - проти вас працює професійний троль. Жодна (!) звичайна людина не буде витрачати купу часу, вишукуючи якийсь фрагмент з далекого минулого. Жодна! Лише професіонал.

   Якщо ж людина веде себе агресивно, грубо, образливо, якщо вона постійно розповсюджує якусь «вірусну» інформацію, якщо вона вас просто дратує – не зволікайте, відправляйте таку людину в бан! Ваші нервові клітини не поновлюються.