В продовження теми про цифровізацію у Швеції і чим вона кардинально відрізняється від вітчизняної хyяк-хyяк-жижиталізації.
Мій попередній допис на цю тему прочитав мій давній товариш та колега Олексій Барановський, який наразі мешкає у Швеції. Ми з ним багато про що поспілкувалися у месенджері (не завжди цензурно), але його думки щодо його особистого досвіду виживання на цифровому ринку Швеції я вважаю правильним навести дослівно (з дозволу автора):
«…Значить так, постулати:
- Підписуюсь під кожним словом.
- Автор не розповів доволі важливу тему, яка присвячується основі основ електронних послуг в Швеції - BankID. (Мається на увазі автор дослідження, на яке я посилався - Сергій Позній, хоча, як на мене, тема розкрита досить детально, але то таке - КК)
Ну, по перше, дійсно, BankID - проект консорціуму банків Швеції, але ж цих банків - до 10 лише. З основних: Swedbank, SEB, Nordea, Handelsbanken.
По-друге, для отримання BankID вам знадобиться рахунок в банку, а тут і криється найбільша пастка, яку шведи змогли уникнути, а українці ще ні: просто так рахунок не відкривають. Тобто, ви не можете прийти в банк і сказати: "Я хочу рахунок!".
Існує дві певних вимоги, якім ви маєте відповідати: мати необхідні документи та довести, що вам реально треба рахунок.
Давайте поки що опустимо необхідні документи, бо це надовго, і почнемо з доведення необхідності.
Я відкривав два типи рахунків: особистий та комерційний (аналог ФОП).
Щоб відкрити офіційний рахунок довелося прикладати контракт з місця роботи та сертифікат, який підтверджує, що я все ще працюю на цьому місці. Моя дружина не працює в Швеції, але отримала місце на магістерській програмі в університеті. Її переписка з банком вартує окремої історії:
- Хочу відкрити рахунок у вашому банку!
- А навіщо вам?
- Ну, буду працювати, а зараз працюю віддалено на українську компанію.
- Ми боїмося, що українська компанія сюди гроші не перерахує, коли будете працювати локально, приходьте.
- Я студентка ВНЗ, я маю право отримувати стипендію від держави!
- Наведіть, будь-ласка, підтвердження, що ви будете отримувати стипендію, тобто рішення комісії.
- Я мати дитини до 18 років, я маю отримувати щомісячні виплати від försäkringskassan (фонд соціального страхування)
- Це дійсно так. Чекаємо вас у четверг через два тижні для оформлення вам рахунку.
Щодо відкриття комерційного рахунку, то передумовою є наявність особистого, а ще й доведення того, що у вас реально є або бізнес-план, або вже існуючі контракти з контрагентами. Мені довелось прикладати.А тепер перейдемо до документів. Основною особливістю BankID є його універсальність в Швеції. Аналогів майже немає і не буде. Тому банки надвідповідально відносяться до політики Know Your Client (це було вже зрозуміло з попередньої частини).
Щоб отримати рахунок в банку ви маєте надати:
- Personnumer (аналог ІНН)
- Дозвіл на проживання (якщо ви не місцевий) (з біометричними даними)
- SwedishID - аналог паспортної картки (з біометричними даними)
Без будь-якого документа вам відмовлять. Так, існують виключення, але тоді й великі обмеження. Наприклад, ви можете отримати рахунок без SwedishID, але тоді ні BankID, ні Swish не побачите. Прецеденти відомі.
Але цікавий сам процес отримання всіх документів.
Дозвіл на проживання - оформлюється в міграційній службі або посольствах, вимагає особистої присутності, вимагає надання біометричних даних (зберігаються в документі-картці) та наявності формальних документів (по процесу)
Personnumer - оформлюється в податковій службі, передумовою є наявність дозволу на проживання, вимагає особистої присутності.
SwedishID - оформлюється в податковій службі, передумовою є наявність дозволу на проживання ТА personnumer, вимагає надання біометричних даних (зберігаються в документі-картці).
І лише з цим набором формальних документів + доведення необхідності ви можете отримати рахунок та отримати BankID.
Поріг входження великий, але далі все доволі просто...
Це я ще про час очікування не казав, очікування саме на візити :) два тижні це мінімум.
Знову ж таки, це просто фільтр... Щоб люди відповідально відносилися
А не як у нас
два кліка – рахунок
три кліка – BankID
4 кліка - шахрайський кредит…»
---------------------------------------------
Ось така історія від реального користувача шведських досягнень цифровізації.
Які він, висококваліфікований фахівець з кібербезпеки оцінює не інакше як як Golden Case.
І цей шведський досвід було б ой як незле вивчити у нас в Україні, причому ДО початку масштабної примусової цифровізації.
Але ж коли його вивчати: треба прикручувати нові функції до Дії, розповідати про «вистояли у кібервійні», доповідати начальнику про нові «швидкі перемоги» та повчати Естонію цифровізації. Не на часі, давайте після війни, треба хоч шось робити, дудос-дудос.
Якось так склалося, що рішення національного масштабу у країні приймають піддослідні Девіда Даннінга та Джастіна Крюгера.
Підписуйтесь на наш Telegram канал Enigma