Enigma Enigma

Kostiantyn Korsun

2022-09-05 08:03:21 eye-2 3515   — comment 0

Цифровізація по-шведськи: банківський рахунок та BankID. Одкровення очевидця

В продовження теми про цифровізацію у Швеції і чим вона кардинально відрізняється від вітчизняної хyяк-хyяк-жижиталізації.
Мій попередній допис на цю тему прочитав мій давній товариш та колега Олексій Барановський, який наразі мешкає у Швеції. Ми з ним багато про що поспілкувалися у месенджері (не завжди цензурно), але його думки щодо його особистого досвіду виживання на цифровому ринку Швеції я вважаю правильним навести дослівно (з дозволу автора):

«…Значить так, постулати:

  1. Підписуюсь під кожним словом.
  2. Автор не розповів доволі важливу тему, яка присвячується основі основ електронних послуг в Швеції - BankID. (Мається на увазі автор дослідження, на яке я посилався - Сергій Позній, хоча, як на мене, тема розкрита досить детально, але то таке - КК)

Ну, по перше, дійсно, BankID - проект консорціуму банків Швеції, але ж цих банків - до 10 лише. З основних: Swedbank, SEB, Nordea, Handelsbanken.

По-друге, для отримання BankID вам знадобиться рахунок в банку, а тут і криється найбільша пастка, яку шведи змогли уникнути, а українці ще ні: просто так рахунок не відкривають. Тобто, ви не можете прийти в банк і сказати: "Я хочу рахунок!".
Існує дві певних вимоги, якім ви маєте відповідати: мати необхідні документи та довести, що вам реально треба рахунок.
Давайте поки що опустимо необхідні документи, бо це надовго, і почнемо з доведення необхідності.

Я відкривав два типи рахунків: особистий та комерційний (аналог ФОП).
Щоб відкрити офіційний рахунок довелося прикладати контракт з місця роботи та сертифікат, який підтверджує, що я все ще працюю на цьому місці. Моя дружина не працює в Швеції, але отримала місце на магістерській програмі в університеті. Її переписка з банком вартує окремої історії:

- Хочу відкрити рахунок у вашому банку!

- А навіщо вам?

- Ну, буду працювати, а зараз працюю віддалено на українську компанію.

- Ми боїмося, що українська компанія сюди гроші не перерахує, коли будете працювати локально, приходьте.

- Я студентка ВНЗ, я маю право отримувати стипендію від держави!

- Наведіть, будь-ласка, підтвердження, що ви будете отримувати стипендію, тобто рішення комісії.

- Я мати дитини до 18 років, я маю отримувати щомісячні виплати від försäkringskassan (фонд соціального страхування)

- Це дійсно так. Чекаємо вас у четверг через два тижні для оформлення вам рахунку.

Щодо відкриття комерційного рахунку, то передумовою є наявність особистого, а ще й доведення того, що у вас реально є або бізнес-план, або вже існуючі контракти з контрагентами. Мені довелось прикладати.А тепер перейдемо до документів. Основною особливістю BankID є його універсальність в Швеції. Аналогів майже немає і не буде. Тому банки надвідповідально відносяться до політики Know Your Client (це було вже зрозуміло з попередньої частини).

Щоб отримати рахунок в банку ви маєте надати:

- Personnumer (аналог ІНН)

- Дозвіл на проживання (якщо ви не місцевий) (з біометричними даними)

- SwedishID - аналог паспортної картки (з біометричними даними)

Без будь-якого документа вам відмовлять. Так, існують виключення, але тоді й великі обмеження. Наприклад, ви можете отримати рахунок без SwedishID, але тоді ні BankID, ні Swish не побачите. Прецеденти відомі.

Але цікавий сам процес отримання всіх документів.

Дозвіл на проживання - оформлюється в міграційній службі або посольствах, вимагає особистої присутності, вимагає надання біометричних даних (зберігаються в документі-картці) та наявності формальних документів (по процесу)

Personnumer - оформлюється в податковій службі, передумовою є наявність дозволу на проживання, вимагає особистої присутності.

SwedishID - оформлюється в податковій службі, передумовою є наявність дозволу на проживання ТА personnumer, вимагає надання біометричних даних (зберігаються в документі-картці).

І лише з цим набором формальних документів + доведення необхідності ви можете отримати рахунок та отримати BankID.

Поріг входження великий, але далі все доволі просто...

Це я ще про час очікування не казав, очікування саме на візити :) два тижні це мінімум.

Знову ж таки, це просто фільтр... Щоб люди відповідально відносилися

А не як у нас

два кліка – рахунок

три кліка – BankID

4 кліка - шахрайський кредит…»

---------------------------------------------

Ось така історія від реального користувача шведських досягнень цифровізації. 
Які він, висококваліфікований фахівець з кібербезпеки оцінює не інакше як як Golden Case. 
І цей шведський досвід було б ой як незле вивчити у нас в Україні, причому ДО початку масштабної примусової цифровізації.
Але ж коли його вивчати: треба прикручувати нові функції до Дії, розповідати про «вистояли у кібервійні», доповідати начальнику про нові «швидкі перемоги» та повчати Естонію цифровізації. Не на часі, давайте після війни, треба хоч шось робити, дудос-дудос.
Якось так склалося, що рішення національного масштабу у країні приймають піддослідні Девіда Даннінга та Джастіна Крюгера.

Підписуйтесь на наш Telegram канал Enigma