Enigma Enigma

Александр Федоров

2021-09-13 20:25:26 eye-2 3738   — comment 0

Українське кіно в 1931-1945 роки

Мало хто знає, що 1930 - ті роки - це період появи звуку в кіноіндустрії! Проте, перші звукові фільми оправдовували всі тривожні прогнози. Відомо, що лідери кіно один за одним зазнавали в даному напрямку поразки. До такого невдалого прикладу можна віднести невдачу московського режисера Пудовкіна у фільмі «Простий випадок» , коли він намагався реалізувати ідею асинхронності звуку та зображення.
Першим звуковим фільмом Олександра Довженка був - фільм «Іван» 1932 року. У 1930 - ому році Довженко відвідав Західну Європу, щоб ознайомитися із звукотехнікою та начерпати ідей, які би йому допомогли би реалізовувати впровадження звуку. Митець чітко знав, що фільм потрібно робити на «актуальну тему» і обрав - будівництво Дніпрогесу. Сценарій до фільму написали дуже швидко. Чимало епізодів знімали і на Полтавщині.


Історія Довженкового фільму «Іван» 1932 р., дуже непроста.

Зі слів дружини режисера, Юлії Солнцевоі, - український уряд запропонував Довженку зняти картину про Дніпрогес, що починав будуватися. «Олександр Петрович написав протягом місяця сценарій на 20 сторінках. Відомо, що на початку зйомок уся знімальна група виїхала в Запоріжжя. В цей час Україну охопив страшенний голод, селяни втікали із села на будівництво, щоб хоча б одержати в день по 300 грамів хліба. Колективізація, знищення куркуля як класу - усе це відбилося на господарському житті України, народ у селах голодував і вмирав, ми ходили без страху по мурованих биках, жили в нетоплених бараках. Із студії, з Києва нам раз у тиждень передавали по мішку пшона, борошна, картоплі і цибулі. Варили суп на всіх і їли усе разом 2 рази на добу. Петро Масоха виявився затятим рибалкою й організував із кінематографістів бригаду. Їхні улови допомагали нам здолати це лихоліття».

Як вже було вище зазначено, «Іван», це перша робота Довженка зі звуковою апаратурою. Звичайно, виходило далеко не все, як і хотілося. Але у підсумку картина була визнана напівудачею.
У 1932- 1933 роках почався період арештів і страти українських інтелектуалів. Неабияку психологічну складність посилював ідеологічний тиск партійно-державних органів на митців.
А чи знали Ви той факт, що фільм Наталка Полтавка 1936 р (режисер Іван Кавалерідзе), незважаючи на недосконалість звукової апаратури, став успішним за кордоном.

На зарубіжний екран дану картину випустили американські кінопрокатники, навіть без англійських титрів. Це не завадило успішній демонстрації у кінотеатрах США та Канади.
Майже одночасно із появою звуку в кіно, почалися експеременти щодо кольорового зображення. А серед перших кольорових фільмів, створених в Україні, - «Сорочинський ярмарок» 1939 року Миколи Екка.
У роки війни кіновиробництво не зупинялося. Кіно вважали «найважливішим із усіх мистецтв», а на практиці це щораз підтверджували. Потім більшість кіностудій (серед них і Київська) було перебазовано в Середню Азію. Це помітно вплинуло на реалістичність фільмів (для прикладу, як зняти зимовий пейзаж українського села, коли навколо інші краєвиди). Відомо і що люди на війні не потребували документальної «правди» - оскільки вони її знали і без кіно. Першим українським ігровим фільмом воєнної доби був «Партезан в степах України» 1942 року, який поставив Ігор Савченко за п‘єсою Олександра Корнійчука.
30 січня 1944 року кіносценарій «Україна в огні» о. Довженка було обговорено ( в присутності автора і кількох діячів української культури) на засіданні за участі членів політбюро ЦК ВКП (б) і самого Йосипа Сталіна. « это попытка ревизовать ленинизм, это вылазка против нашей партии, против Советской власти, против колхозного крестьянства, против нашей национальной политики. Книга отражает враждебную идиологию у автора. Після цього Довженка було знято із усіх посад, в тому числі і художнього керівника Київської кіностудії. Йому наказали залишитися у Москві (таке своєрідне заслання) та не дозволили повернутися до Києва, навіть після смерті Сталіна. На жаль, наступний фільм - «Перемога на Правобережній Україні» (1945) уже позначений тими змінами, які спостерігалися в офіціозній пропаганді кінця війни.

У фільмі держава та її атрибутика виступають у ролі головних героїв, що рятують народ від загибелі.

Далі буде....

Підписуйтесь на наш Telegram канал Enigma