Enigma Enigma

Roland Mikiani

2020-01-27 15:13:18 eye-2 3025   — comment 0

USA National Intelligence Strategy 2019

В січні 2019 року тодішній Директор національної розвідки Д. Коутс затвердив нову редакцію "Національної розвідувальної стратегії США" (National Intelligence Strategy) на наступні чотири роки, яка відображає погляди керівництва Розвідувального Співтовариства (РС) держави на роль і місце американських спецслужб в забезпеченні національної безпеки США. Необхідність переробки даного документу обумовлена ​​зміною балансу геополітичних сил, який безпосередньо зачіпає життєво важливі інтереси США. У новій редакції значна увага приділена аналізу стратегічної обстановки на Планеті і скоректований перелік загроз національній безпеці. Попередній варіант стратегії був прийнятий в 2014 році при адміністрації Б. Обами.


В розділі "Стратегічна обстановка" авторами стратегії дається оцінка комплексних і взаємозалежних загроз в світі. Стверджується, що "традиційні противники США не припинять спроби перехопити у них ініціативу і розширити свій вплив, скориставшись слабкістю архітектури світопорядку, що склалася після закінчення Другої світової війни, пацифістичним характером домінуючих на Заході демократичних ідеалів, проявом тенденцій до ізоляціонізму в розвинених державах і нестійкістю глобальної економіки.

Ці противники є постійними джерелами численних, в тому числі гібридних і асиметричних, викликів американської безпеки в різних сферах - військовій, політичній, економічній". При цьому "діяльність Росії по зміцненню своїх позицій на міжнародній арені, швидше за все, продовжиться, що буде вступати в протиріччя з цілями і інтересами США в різних регіонах і країнах".

Одночасно відзначається, що "реалізація Китаєм масштабних планів нарощування бойової потужності національних збройних сил, прагнення Пекіна домогтися односторонніх економічних і територіальних переваг в Азії і за її межами будуть залишатися предметом підвищеної стурбованості США. Як й Іран, який, незважаючи на задекларовану в 2015 році прихильність розвитку мирної атомної енергетики, "продовжує наступально вдосконалювати військові можливості і створювати ракетне озброєння, сприяти терористичним угрупованням та незаконних збройних формувань, ворожим Сполученим Штатам ".

Ключову загрозу США автори стратегії вбачають в тому, що "їх численні противники шукають шляхи придбання можливостей для нанесення катастрофічного збитку безпеці країни перш за все за рахунок застосування ядерної, хімічної та біологічної зброї. Для досягнення своїх цілей вони намагаються використовувати сучасні технологічні досягнення, що представляють потенційні загрози в космічному і кібернетичному просторі". У космосі все активніше проявляються виклики американській безпеці, оскільки "Росія і Китай продовжують створювати різні види противосупутникової зброї, щоб знизити рівень американського військового переваги".

Як вказується в стратегії, "залучення передових інформаційних технологій (високошвидкісні комп'ютери, штучний інтелект, сучасні мережі зв'язку) крім економічної вигоди сприяє нарощуванню військового потенціалу супротивників США.

Досягнення в нано- та біотехнології без належного контролю і вироблення єдиних міжнародних стандартів їх практичного застосування можуть використовуватися для поширення небезпечних захворювань, здійснення впливу на поведінку людини. Це також представляє серйозну загрозу безпеці США".

Таким чином, "взаємозалежний прояв всіх перерахованих вище негативних факторів продовжить впливати на геостратегічну обстановку. Органи американської розвідки зобов'язані завчасно прогнозувати варіанти її розвитку, адаптуючись до будь-яких змін і підтримуючи високий рівень готовності до роботи в умовах невизначеності".

В стратегії визначено ключові завдання розвідувального співтовариства США, виконання яких необхідне для доведення до споживачів своєчасної, достовірної, об'єктивної і повної інформації для прийняття на державному рівні рішень в інтересах забезпечення національної та внутрішньої безпеки Сполучених Штатів.

1. Нарощування можливостей стратегічної розвідки, включає:
- вдосконалення і збереження здатності для збору і обробки відомостей в інтересах підготовки якісної розвідувальної інформації глобального характеру з політико-дипломатичної, військової, економічної, інформаційної та іншої проблематики;
- забезпечення інформаційно-аналітичного супроводу процесу прийняття керівництвом держави рішень у сфері забезпечення національної безпеки.

2. Забезпечення керівництва країни інформацією попереджувального характеру, за допомогою:
- впровадження єдиних підходів і стандартів аналітичної роботи в структурних компонентах розвідувального співтовариства, вдосконалення механізмів інформаційного обміну, методик підготовки кадрів;
- усунення адміністративних, технологічних та інших бар'єрів, що перешкоджають ефективній інтеграції практики завчасного попередження про загрози в повсякденну діяльність американських спецслужб;
- концентрації уваги обробних органів розвідки на своєчасному розкритті нових небезпечних факторів і тенденції розвитку обстановки, в тому числі в сферах, які раніше не були об'єктом пріоритетної уваги, а також на підготовці пропозицій щодо використання додаткових можливостей і переваг в ході прийняття важливих рішень керівництвом країни;
- синхронізації відповідних зусиль в рамках національної розвідки для створення загальної "системи" раннього попередження споживачів інформаційно-аналітичних продуктів.

3. Розвідувальний супровід повсякденної діяльності федеральних структур, що має на увазі:
- формування сучасної, повністю технічно оснащеної розвідувальної архітектури, здатної в повному обсязі забезпечувати поточні та перспективні потреби органів державного і військового управління Сполучених Штатів при плануванні і здійсненні повсякденної діяльності в інтересах забезпечення національної та внутрішньої безпеки держави;
- нарощування взаємодії з "зовнішніми" партнерами на американській території і за кордоном для максимального використання їхнього потенціалу в інтересах вирішення поставлених Розвідтовариством завдань;
- проведення "чутливих" розвідувальних операцій в інтересах зміцнення національної безпеки США.

 

Прикладні завдання (виявлення, аналіз і оцінка загроз і викликів по окремих специфічних проблем, що становлять підвищений інтерес) включають такі заходи:

1. Нейтралізація загроз в кібернетичному просторі:
- підвищення рівня обізнаності про операції противника в кіберпросторі та добування інформації, яка розкриває їх задуми, плани проведення, залучені сили і засоби, характер і спрямованість супутніх заходів для своєчасного інформування осіб, відповідальних за прийняття рішень і реалізацію заходів у відповідь;
- підвищення стійкості розвідки до кіберзагроз і нарощування обсягів видобутих відомостей, а також цільове доведення інформації до споживачів в інтересах захисту ключових інформаційних мереж і об'єктів критичної інфраструктури;
- розширення можливостей щодо стримування суб'єктів шкідливої ​​активності в кіберпросторі, організація протидії їм з використанням військових, дипломатичних, економічних, фінансових та інформаційних засобів, а також правоохоронних органів.

2. Боротьба з міжнародним тероризмом:
- збір і аналіз розвідувальної інформації щодо розкриття планів терористів і спроб організації ними протиправної діяльності;
- протидія поширенню ідеології насильницького екстремізму;
- підвищення інформаційної обізнаності про терористичні загрози в світі.

3. Протидія поширенню зброї масового ураження:
- підтримка зусиль керівництва США в забезпеченні безпечного виробництва і зберігання зброї масового знищення в світі, зриві планів ймовірних противників по реалізації програм створення такої зброї, припинення спроб незаконної передачі технологій його створення, матеріалів і технічної документації;
- сприяння правоохоронним структурам в забезпеченні збереження відомостей про місця зберігання компонентів зброї масового знищення, запобігання їх можливої ​​крадіжки, втрати або безконтрольного використання;
- нарощування можливостей національної розвідки з добування інформації, яка розкриває діяльність іноземних держав по створенню зброї масового знищення, в інтересах своєчасного інформування федеральних органів влади, що відповідають за контроль у сфері нерозповсюдження, про можливі порушення в даній області.

4. Контррозвідувальна діяльність:
- координація політики в сфері контррозвідувального забезпечення, в тому числі в інтересах своєчасного попередження про можливі загрози, що виходять від іноземних спецслужб;
- розробка і впровадження нових форм і способів проведення контррозвідувальних заходів для оперативного запобігання спробам шпигунства, а також порушень вимог щодо захисту державної таємниці;
- перегляд підходів до забезпечення збереження перспективних наукових розробок і технологій, значущих об'єктів критичної інфраструктури, інформаційних мереж і населення від протиправної діяльності іноземних розвідок;
- вдосконалення механізмів обміну інформацією з ключовими партнерами США, федеральними міністерствами і відомствами в інтересах припинення незаконної діяльності зарубіжних спецслужб.

 

У розділі "Цілі розвитку РС в інтересах створення інтегрованої та ефективної системи управління, а також підвищення результатів діяльності спецслужб" розглядаються наступні основні напрямки діяльності:

1. Удосконалення єдиної інтегрованої системи управління в інтересах підвищення спроможностей, сумісності дій і ефективного використання наявних ресурсів:
- забезпечення єдиного керівництва і загального управління РС в інтересах розвитку міжвідомчого співробітництва, контролю за діяльністю компонентів, що входять до нього, ефективного використання сил і засобів;
- планування спільних дій, а також аналіз і облік результатів діяльності для подальшої синхронізації процесу вирішення розвідувальних завдань;
- ефективне використання можливостей спецслужб, в тому числі за рахунок нових технологічних рішень, а також вдосконалення механізму експертних оцінок для подолання існуючих проблем;
- оптимізація роботи керівних органів в інтересах підвищення її транспарентності, поліпшення процесу прийняття рішень, в тому числі компромісних, по використанню сил і засобів розвідувальних компонентів, а також для якісного управління ризиками;
- здійснення на міжвідомчій основі пошуку нових інтегрованих рішень розвитку, здатних забезпечити успішне виконання поставлених перед Розвідтовариством завдань.

2. Оптимізація забезпечуючої діяльності структурних компонентів національної розвідки для досягнення успіху у вирішенні поставлених завдань:
- здійснення безперервної оцінки існуючих загроз і активне вдосконалення стандартів і методів забезпечення безпечного функціонування органів розвідки, в тому числі належної їм інфраструктури;
- розробка усіма структурними компонентами національної розвідки власних стратегій і програм придбання з метою підвищення рентабельності, ефективності і своєчасності закупівель необхідної продукції та послуг;
- впровадження в рамках РС єдиних стандартів, процедур і механізмів для підвищення ефективності фінансової діяльності;
- проведення постійного аналізу ступеня відповідності вимогам, закладеним в стратегію національної розвідки, тих кроків, яких вживає адміністрація і військово-промисловий комплекс США щодо забезпечення національної розвідки необхідними ресурсами;
- використання інноваційних механізмів розвитку і всебічного забезпечення спецслужб в інтересах зміцнення їх функціональної стійкості, підвищення розвідувальних та інших можливостей;
- вдосконалення системи управління ризиками для підвищення спроможності національної розвідки безперервно вирішувати завдання в будь-яких умовах обстановки.

3. Зміцнення кадрового потенціалу за рахунок підготовки нових і збереження складу діючих співробітників з урахуванням їх професійної підготовки, спеціалізації та досвіду роботи в розвідці:
- підвищення відповідальності органів управління за підбір персоналу спецслужб;
- запобігання випадків дискримінації, домагань і різних репресивних заходів щодо співробітників, створення умов для повного розкриття їхніх професійних можливостей;
- формування змішаного кадрового резерву відповідно до вимог, що пред'являються до знань, навичок і умінь співробітників РС;
- організація роботи з керівниками середньої ланки для забезпечення необхідного рівня навчання, професійної перепідготовки і соціальної підтримки підлеглих з наданням відповідної звітності;
- проведення кадрової політики відповідно до усталеної практики працевлаштування, зокрема щодо принципів різноманітності, залучення та рівних можливостей, а також програм, що забезпечують вкладення цільових інвестицій в людські ресурси.

4. Інноваційний розвиток в інтересах оптимізації управління та діяльності Національної Розвідки за допомогою впровадження нових технологій, новаторських ідей і вдосконалення рівня підготовки персоналу:
- здійснення "проривних" досліджень, використання і впровадження їх результатів для різкого якісного підвищення відомчих можливостей з урахуванням характеру нових викликів і загроз безпеці США;
- вивчення методів оперативного застосування сучасних технологій і інших ресурсів для підвищення ефективності розвідувальної діяльності та досягнення переваги над противником;
- постійне застосування передового досвіду в галузі управління силами і засобами.

5. Підвищення якості інформаційного обміну та забезпечення безпеки розвідувальної інформації в рамках розвитку міжвідомчого співробітництва:
- визначення пріоритетів при розробці вимог до інформаційного середовища для поліпшення функціонування спеціалізованої розвідувальної взаємодії, а також забезпечення їх безпеки, ефективності та коректного задіяння;
- підвищення надійності інформаційних систем РС для забезпечення впевненої роботи користувачів і прискорення процесу доставки їм необхідних даних;
- нарощування технічних можливостей інформаційної інфраструктури з метою забезпечення ефективного вирішення поставлених завдань і зниження ймовірності дублювання даних;
- вироблення і впровадження інноваційних підходів в сфері захисту держтаємниці;
- використання кращих аналітичних кадрів, оснащених передовими технічними засобами роботи з великими обсягами даних для максимального підвищення якості і швидкості відправлення споживачам розвідувальної інформації.

6. Розширення взаємодії з американськими органами федерального і місцевого рівня, а також з іноземними союзниками і партнерами:
- нарощування партнерської взаємодії і зв'язків усередині країни і за кордоном;
- зміцнення існуючих і розвиток нових форм співробітництва для розширення доступу до інформації в інтересах виконання поставлених американським спецслужбам завдань.

7. Дотримання принципів недоторканності приватного життя, громадянських свобод і відкритості для захисту американських цінностей і підвищення ступеня суспільної довіри до діяльності спецслужб:
- закріплення вимог про дотримання прав людини і свобод особистості в керівних документах національної розвідки;
- організація взаємодії з наглядовими органами та партнерськими структурами в інтересах підвищення довіри з боку суспільства і розуміння громадянами необхідності діяльності спецслужб.

 

В розділі "Організація розвідувального співтовариства США" приведена його структура, що включає:

Директор директора національної розвідки:
Апарат директора національної розвідки;

Цивільні компоненти:
- Центральне Розвідувальне Управління (ЦРУ) - самостійна федеральна структура;
- Федеральне Бюро Розслідувань (ФБР) і Розвідувальний Відділ Управління по Боротьбі з Наркотиками (від Міністерства юстиції);
- Управління Розвідки і Досліджень (від Державного департаменту);
- Розвідку Берегової Охорони і Управління Розвідки та Аналізу (від Міністерства внутрішньої безпеки);
- Відділ Тероризму і Фінансової Розвідки (від Міністерства фінансів);
- Відділ Розвідки і Контррозвідки (від Міністерства енергетики);

Військові Компоненти або Військову Розвідку (від Міністерства оборони):
- Розвідувальне Управління Міністерства Оборони (РУМО);
- Управління Національної Безпеки (УНБ);
- Національне Управління Геопросторової Розвідки (НУГР);
- Національне Управління Повітряно-Космічної Розвідки (НУПКР);
- Розвідувальні Управління Сухопутних Військ, ВПС , ВМС і КМП.

У "Висновках" говориться, що "Національна розвідувальна стратегія" офіційно закріплює встановлені директором напрямки розвитку американських спецслужб на найближчі чотири роки, забезпечує узгодження пріоритетів діяльності з іншими національними стратегіями, а також акцентує увагу на головній меті, що полягає в поданні вищому керівництву держави актуальною і об'єктивної інформації для прийняття рішень щодо забезпечення безпеки держави і реалізації національних інтересів.

PDF National Intelligence Strategy 2019

Підписуйтесь на наш Telegram канал Enigma