Є така річ в економіці - випереджальні індикатори економічного розвитку.
Вони дозволяють відслідковувати зміни в економіці, що є поки невидимими неозброєним оком. Але які можуть свідчити про наближення кризи. Особливістю цих індикаторів є те, що вони отримуються відразу по закінченні поточного місяця, тоді як основні макропоказники - ВВП, додана вартість, споживання, експорт, інвестиції - йдуть з чималим запізненням.
Одними з таких показників є показники роботи промисловості та транспорту - індекси промислової продукції, обсяг вантажних грузоперевезень. Також випереджаючими індикаторами є обсяги оптової торгівлі та ділові очікування підприємців.
Індекси промислової продукції переробної промисловості у серпні 2019 за даними Державної служби статистики знизились як по відношенню до попереднього місяця, так і по відношенню до відповідного періоду минулого року.
В цифрах - не дуже значне зниження. А як в тоннах, літрах, штуках одиниць товарів?
Для цього є інший цікавий показник - Виробництво промислової продукції за видами, який у реальних обсягах показує більш суттєве скорочення виробництва.
Так в легкій промисловості обсяги скорочення виробництва складають 20-30% по відношенню до минулого року
Те ж саме стосується добування будівельних матеріалів
При цьому запаси нерозпроданої продукції на кінець місяця півтора-два місячних видобутки, а по окремих позиціях - 5-8 місяців (див.останній стовпчик таблиць).
Це ж саме стосується скорочення виробництва будівельної продукці - в тоннах воно є більш суттєвим, ніж в індексах.
Зростання продемонструвала лише добувна галузь у частині добування руди
Інший не менш цікавий показник - нові замовлення. Це замовлення на виробництво нової продукції, що поступили впродовж поточного року. Вони дають можливість зрозуміти, як може змінитись виробництво у найближчі періоди, адже частина продукції, що виробляється в поточному періоді, вирбляється на основі минулорічних замовлень.
Тут теж відбувається суттєве скорочення обсягів (крім автопрому, де значну роль зіграли нові іноземні інвестори, що впродовж 2016-2018 років відкрили декілька великих філій на території України).
Останній стовпчик таблиці показує різницю між 2019 роком та найбільшим з показників у 2017-2018 роках
А тут частина нових замовлень, що профінансовані з-за кордону
Особливість цього показника в тому, що він ще не відображений в інших показниках результатів діяльності підприємств, оскільки це частково авансовані кошти за майбутню продукцію. Тож реальний спад виробництва на кінець 2019 року може бути значно більшим.
Якщо до цього додати заборгованість по заробітній платі, що почала збільшуватись у березні-квітні, то масштаб кризи, що наближається, може бути ще більшим.
Цікаво, що в переліку видів діяльності, по яких є заборгованість, фігурують освіта та охорона здоров'я, які мають бюджетне фінансування, і де середній обсяг заборгованості складає 70% від середньої заробітної плати за місяць для охорони здоров'я до 150% від середньої з/п для освітян.
Найбільша ж заборгованість - близько 3 місяців - у сільському господарстві, 2 місяці у переробній промисловості та майже 2 місяці - у будівництві (див. статистику Кількості працівників економічно активних підприємств, яким не виплачено з/п).
Вантажоперевезення залізничним транспортом у січні вересні також скоротились і становлять 97,5% по відношенню до відповідного періоду 2018 року. Найбільші скорочення - лісових вантажів, будівельних матеріалів, цементу.
Індекс фізичного обсягу оптового товарообороту (у порівнянних цінах) до відповідного періоду попереднього року склав у січні-серпні 2019 року 99,2% по відношенню до 2018 року.
Буде непогано, якщо за підсумками 2019 року приріст ВВП складе 1%. І це ще може бути оптимістичним сценарієм.
Підписуйтесь на наш Telegram канал Enigma