Enigma Enigma

Dario

2020-06-03 08:55:55 eye-2 380   — comment 1

Земельна реформа в Україні - шлях до розквіту.

Земельна реформа - важлива реформа для України, закладає потужний фактор зростання економіки надовго. Земля - це актив. І до неї може бути застосована аксіома: якщо є актив, який можна продавати і купувати, то він автоматично підвищується в ціні. І навпаки: вартість активу знижується, якщо його не можна продавати / купувати. Це впливає і на тих, хто має землю і використовує її. Проведення прозорої земельної реформи може значно капіталізувати Україну в цілому. Власники землі зможуть продавати землю і виручені гроші направляти на розвиток іншого бізнесу, тобто розвивається середній клас. Капіталізацію принесе в першу чергу вільний ринок без обмежень для капіталу на покупку землі. Земля і агробізнес в Україні - велика частина економіки, яка росте найшвидшими темпами. Але якщо порівнювати з продуктивністю агросектора в Західній Європі, то в Україні нижча. Причина - нестача всередині країни капіталу для розвитку агробізнесу (поновлення технопарку, впровадження іригації, якісних добрив та інше). На жаль Україні ще необхідні для фінансування ряду проектів і не тільки в агросекторі інвестиції. Як їх залучити? Один з оптимальних варіантів - прозора земельна реформа. Земля - ​​це вхідний квиток для України в клуб залучення великих глобальних інвестицій.

Щоб зробити реальні реформи, не треба дивитися на короткостроковий рейтинг. В даному випадку важливим є питання стратегічного розвитку України. Якщо провести прозору земельну реформу, то через 2 роки економіка отримає абсолютно іншої якості стимул для стратегічного розвитку. Не допустити спекуляцій на земельній темі допоможе правильна регулювання ринку і збереження рівних прозорих правил гри для всього агробізнесу.

Що ж до протиріч, протистоянь, які виникають в суспільстві - підстав для цього немає. Люди цього самі не зроблять. Його можуть спровокувати політичні маніпуляції громадською думкою для дестабілізації країни. Тема землі зараз добре підходить для таких маніпуляцій. А завтра можуть бути інші теми. Для прикладу, з чого постало східно-економічне диво? Як Японія, яка була розгромлена у Другу світову війну, раптом не просто піднялася, а розцвіла, стала однією з найбагатших країн світу? А що відбувалося в Тайвані? Тайвань, який виробляє лише якусь невелику кількість продукції, який знаходиться на острові, насправді складає фактично 1% світової економіки. Як так сталося, що ці країни раптом стали такими великими азійськими тиграми? А як це не дивно, все починалося з землі, тому що після Другої світової війни треба було, щоб громадяни, населення, якось підтримали владу. Завдяки якимось цінностям. Цими цінностями може бути лише одне – приватна власність. Приватна власність на засоби виробництва і приватна власність на землю. Комуністи, які, приходячи після перевороту до влади, кричали: “Землю – селянам”, очевидно, селян обдурили і землю в селян забрали. Але землю селянам треба віддати. Ми теж дуже часто про це говоримо, коли обговорюємо земельну реформу, не усвідомлюючи, що і для чого ми її робимо.

Так от, як це не парадоксально, але поштовхом до того, щоб Японія чи Тайвань стали такими сильними в економічній сфері, стала земельна реформа, тому що земельна реформа народила середній клас.

Коли подивитися на тих, хто в нас займається фермерством, сільським господарством, якимось малим бізнесом на землі, то побачите серед цих людей дуже багатьох цікавих людей, які раніше займалися чимось іншим, але які просто є підприємливими і власне, і є представниками цього середнього класу. Так от, щоб оце відродити – почуття власника – і народити цей середній клас (це не бідні люди, деякі з цих ферм є досить великими, але деякі є дійсно представниками середнього класу), так от, щоб дати можливість цьому середньому класу розвиватися, треба цьому середньому класу цю землю дати у власність.
Земельна реформа - це хіба проблема? Всі сучасні західні країни її провели. Україна наслідує їх приклад. Адже проблема не в землі і реформи, а в тому, що є бажаючі потрапити у владу. Їх завжди предостатньо, а методи для цього різні.
Не допустити спекуляцій на земельній темі допоможе правильна регулювання ринку і збереження рівних прозорих правил гри для всього агробізнесу. Капітал обмежувати при покупці і продажу теж не варто.

Допуск іноземців на ринок і обмеження з купівлі землі в одні руки - дві найбільш дискусійних теми на шляху до ринку. Земельна реформа - це комплексна реформа. Сьогодні в суспільство закинули багато емоцій, за якими не видно реальних аргументів.

Чи буде відтік іноземного капіталу з АПК в зв'язку з забороною купувати землю іноземцям?

Якщо на ринку одні гравці зможуть купувати, а інші ні - це спричинить за собою скорочення інвестицій.

Скільки може прийти в Україну інвестицій ззовні, якщо іноземців допустити на ринок?

Земельна реформа без обмежень для іноземців - це $ 10 млрд протягом перших 5 років. В середньому в рік - близько $ 2 млрд. Закритий ринок - це мінус $ 2 млрд потенційних інвестицій.

Але є й інша сторона. Земельна реформа не йде, тому що у фермерів і середнього класу немає грошей для покупки землі, кредитів доступних теж немає. Який тут компроміс ?

Вказаний аргумент вагомий. Але компроміс можливий. Державні банки, напевно, повинні запропонувати доступний пакет послуг (не тільки кредити) для малих і середніх агровиробників. З фінансуванням таких програм можуть допомогти і міжнародні інститути.
Сьогодні земля і ринок - це емоційно, психологічно і політично складне питання. Вирішувати його потрібно поступово. З одного боку, дати ресурс для покупки землі дрібним і середнім. З іншого - дозволити вже працюючим компаніям з іноземним капіталом. Сукупно компанії з іноземним капіталом, а також українські публічні компанії (частина акцій продається на біржах) обробляють в Україні 5% всіх с / г земель.
Це можуть бути компромісні кроки на першому етапі земельної реформи. Далі потрібно дивитися - виправдаються чи ні існуючі в суспільстві ризики, пов'язані з земельною реформою.

Як відіб'ється на публічних агрохолдинги заборона купувати землю?

Заборона купувати с / г землю іноземцям та компаніям, у яких є частка іноземного капіталу, - це своєрідна форма невизначеності. Міжнародні кредитори не хочуть нести додаткові ризики, і вартість акцій (а значить - і компанії) знижується або її недооцінюють.
Є ще один мінус: заборона купувати іноземним компаніям землю - це шлях до появи на ринку різних схем. Не можливо капіталу заборонити рухатися. Він буде шукати «вікно», «двері» і так далі в рамках існуючого закону. Якщо це робити в рамках єдиних постійних земельних стандартів - це одне, без них - зовсім інше. Навряд чи це додасть прозорості структурі земельного ринку.

Кредити для дрібних і середніх гравців. Це натяк на окремий земельний банк в Україні?

Не потрібен новий окремий земельний держбанк. Потрібен спеціальний продукт з купівлі с / г землі на базі існуючих держбанків.

Якщо зупинитися на забороніу для іноземців, чи буде відкладений інтерес з їхнього боку реалізовуватися через оренду або піде в інші країни?

Вони вже працюють на оренді. Звичайно, вони будуть орендувати. Зараз вони орендують.

Якщо в земельному законі запишуть, що покупка землі в одні руки не більше 10 тис. Га і заборонять доступ іноземцям, то чи варто очікувати появи земельних трастів? Щоб збирати під конкретну юркомпанії землю.

Так це можливо. Банки і агрокомпанії зможуть кредитувати власників землі під заставу землі. Правда, у них не буде права купувати землю, але продавати їм ніхто не забороняє! Це ринок фактично - приймуть чи ні закон про землю.

Так, це може бути як один з варіантів існування земельного ринку в разі обмеження прав юридичних компаній. Це як в Британії існує оренда на 99 років, а власником залишається королева. У випадку з довірчим управлінням власником землі може бути українець, але довгостроковим орендарем - хто завгодно. Земельний ринок України надто довго перебував в тіні, внаслідок чого прибутки від сільського господарства часто не потрапляли до державної скарбниці. Тож земельна реформа – це сильний сигнал про серйозні наміри реформуватись. В Україні немає реального ринку землі. Існує тіньовий земельний ринок. Земля передається, але незаконно. Ця реформа зменшить той тіньовий ринок, зменшить корупційні ризики, і направить речі у прозоре русло. Вона не зробить ринок повністю прозорим, але ліквідує багато тіньових схем. Загалом, земельна реформа – це закон, для ухвалення якого треба досягати компромісів.Це лише початок реформи, закони в майбутньому змінюватимуть. Головне, щоб ринок запрацював. Це найбільша реформа ринку землі, на яку Україна спромоглась за 30 років незалежності. І це вже позитивний крок.

Підписуйтесь на наш Telegram канал Enigma