Цього літа у Туреччині двом в’язням керівництво установи заборонило доступ до інтернету. При цьому один засуджений вже навчався дистанційно, а інший - тільки намагався вступити до університету.
Турецька влада обгрунтовувала заборону тим, що засуджені були пов'язані з терористичними організаціями. Однак Європейський суд з прав людини не визнав такого аргументу, зокрема, і через те, що доступ до інтернету міг відбуватися під контролем тюремної адміністрації.
Таке рішення ЄСПЛ визнав порушення права засуджених на освіту. Висновок ЄСПЛ був таким: порушено ст. 2 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (Право на освіту).
Зауважимо, це рішення є прецедентним, оскільки Євросуд вперше у практиці визнав заборону доступу до всесвітньої мережі порушенням прав засуджених.
Хотілося б сказати, що це рішення ЄСПЛ дає надію на вирішення питання дистанційної освіти для в’язнів і в Україні, але поки що ці сподівання досить туманні. На папері в українських засуджених таке право є: згідно із ч. 1 ст. 107 Кримінально-виконавчого кодексу України, "засуджені, які відбувають покарання у виді позбавлення волі, мають право... одержувати освіту відповідно до законодавства про освіту".
Проте на практиці питання освіти лишається вкрай болючим. Знайти заклад вищої освіти, де навчальна програма передбачає дистанційні курси для опанування ув’язненими тих чи тих дисциплін, наразі є задачею не для лінивих.
Говоримо про це з власного досвіду, оскільки знаємо, що принаймні кільком українським в’язням вдалося отримати освіту, тому шукаємо можливість дистанційного навчання для підопічних. На додаток до всього, додзвонитися до приймальних комісій навчальних закладів вкрай проблематично (наші співчуття абітурієнтам).
У питанні доступу до освіти для засуджених багато нюансів та підводних каменів, проте відкладати його, як і замовчувати проблему, що існує (а вона інсує в кричущих масштабах), - не варіант.
Це комплексна тема, яка потребує залучення великої кількості ресурсів, а надто - компетентних і добросовісних фахівців, а налагодження системи дистанційної освіти для в’язнів вимагає дійсно багато часу.
Проте Мін’юст так пишається своєю програмою ресоціалізації, що варто взяти на озброєння і сферу освіти для ув’язнених, оскільки це - вагома складова у забезпеченні в’язнів можливістю повноцінно влитися у здорове суспільство, не даючи шансу на рецидив.
Підписуйтесь на наш Telegram канал Enigma