Enigma Enigma

Olexandr Tovmach

2022-04-06 07:32:17 eye-2 372   — comment 0

Мрія про «Мрію»

Ми отримали у спадок чужу,радянську, мрію – здійснювати повітряний старт в космос. Для цього була побудована українська «Мрія». Вона могла транспортувати «Буран», що і відбулося 13 травня 1989 року, але повітряного старту, про що мріяли у совку, бути не могло. На мою приватну думку, причина в тому, що при повітряному старті «Буран» своїми працюючими двигунами міг зруйнувати корпус «Мрії».    Порвати, як Тузік грєлку…

Наступна спроба повітряного старту  була реалізована, враховуючи сумний досвіт «Мрії»  Не на фюзеляжі, а між двома фюзеляжами. Старт був успішним, але прориву у виведенні об’єкта в космос не  сталося. Показники по масі космічного апарату, від такого способу повітряного старту,  були просто мізерні.  

Раніше розглядалися ще декілька інших концепцій повітряного старту(наприклад, проект «Пегас» на  основі   Б-52), але  вони теж були, в своїй основі – безперспективними.

На сьогодні,саме ця  мрія  і  літак «Мрія» - загинули…

  «Мрія» по собі залишила  пам’ять, у сотні рекордів,  І повний провал по прямому призначенню – повітряному старту, та фрагментарне (замовлення послуг можна перерахувати на пальцях), нестабільне і неприбуткове  комерційне    використання.

Є десь корпус №2 і незрозумілі перспективи його добудови.  Та є щось більш дороговартісне, наш національний скарб :  технології виготовлення крил, технології складання, потужнє КБ та колектив заводу.

Наголошую! Відновлювати літак по проекту 80-х років минулого сторіччя – безперспективне марнотратство. Літак потрібен, але принципово інший, функціональний, здатний здійснювати регулярні повітряні старти і бути супер прибутковим від такого коменційного використання.

КОНЦЕПЦІЯ ПОВІТРЯНОГО СТАРТУ.

Може бути успішною за умови використання в момент повітряного старту   ВІДЦЕНТРОВОЇ СИЛИ.   Ось схема траекторії руху літака.

Праворуч показана похила лінія, що означає набрання висоти.  Н(мах) – висота, на яку може піднятися літак і не звалитися в плаский штопор.  V(мах) – максимально можлива швидкість при входженні в піке.  Р(в) – відцентрова сила при виході з піке.  Далі дві пунктирні траекторії : перша в космос. Друга траекторія фігури висшого пілотажу  літака при виході з піке  (петля Нестерова).

Це буде можливо при дотриманні однієї умови : космічний апарат повинен бути під фюзеляжем літака.  На не фюзеляжі, не збоку від фюзеляжу, а тільки   ПІД ФЮЗЕЛЯЖЕМ.

РОЗГЛЯНЕМО ДЕКІЛЬКА ІННОВАЦІЙНИХ ІДЕЙ :

Від проекту «Мрії» беремо  потрібне та  створюємо стартовий візочок. Він – частина наземної системи запуску і у повітря не злітає.Призначення – зменшити злітну вагу літака та збільшити корисне навантаження. Бо зліт відбувається при максимальному навантаженні, а посадка – при мінімальному. Шасі літака розраховуються на посадку при мінімальній вазі!

Від проектів авіаносців США купуємо потрібне і отримаємо  систему парової катапульти для злету палубної авіації.

Піддомкрачуємо наш новий побудований літак і під нього заводимо  стартовий візочок з  готовою до старту ракетою.

Які зміни потребуватиме  новий літак по відношенню до «Мрії» ?  :

  • Проект має бути виключно для повітряного старту і саме на цьому вибудовувати комерційну складову його застосування.
  • Крила небуде потреби розміщувати над фюзеляжем чи знизу, бо потреби мати вантажній відсік – теж. Це дозволить збільшити міцність конструкції
  • Крила повинні проходить через середину фюзеляжу і бути потужно укріпленими там.
  • В нижній частині фюзеляжу  доцільно  створити  нішу, адаптовану під корпус ракети і в цій ніші буде заховано від третини до половини корпусу ракети  на робочій підвісці.
  • Гарантована вагопідйомність має бути більшої від 500 тон
  • Можливо, є сенс повернутися в даному проекті до схеми «біплан»,  при цьому верхня пара крил буде радше в сенсі «надкрилків» щоб утворяти додаткову  жорсткість та міцність крил   під час шалених перевантажень при виході літака з піке.

Повітряний старт з нашим літаком  та оболонками для ракет -  наше національне виробництво.

Начиння,корисний вантаж, для  виводу на орбіту в оболонках корпусів ракет   -  від світової спільноти. Налагодивши  серійний випуск Україна  може  реально стати флагманом як по розбудові  космічних станцій, так і в Місячних перегонах  та мати перспективи що до Марсу.

ІДЕЯ НА ВСІ 1000 ТОН.    «СЕНДВІЧ».

Будуємо стартовий візочок  на корисну вагу у 3000 тон.

На візочок обережно ставимо літак №1. 

На літак №1 обережно опускаємо ракету вагою 1000 тон.

На літак №1 обережно опускаємо літак, описаний вище  і фіксуємо все у едину зв’язку.

Відбувається успішний старт, через певний час, декілька  танкерів заправляють «сандвіч»

Набравши розраховану висоту спарка діє так :  нижній літак №1 відстиковується, а потім пікірування та вихід з піке і відбувається повітряний старт.

Це викладено дуже-дуже стисло загальну концепцію. Багато ідей що можуть перенаситити анонс зайвими деталями – пропущено, наприклад, як без супер-кранів та надважкого обладнання  скласти сандвіч, та ще багацько чого.

Все залежить від того, чи залишиться  моя концепція в статусі моєї  персональної мрії.  Або  стане нашої спільною мрією  та отримає шанс на реалізації.  Час покаже.

А поки зосередимося на нашій спільній національній мрії – перемогти ворога та виграти війну.

Слава Україні!   Героям слава!

Квітень 2022 року.         Олександр Товмач.

 

 

Підписуйтесь на наш Telegram канал Enigma