SMART аналіз забезпечує просту і чітку структуру для визначення цілей і завдань. Зручність використання - ще одна причина популярності системи. Вона може бути використана ким завгодно, де завгодно, і не вимагає особливих навичок постановки задач по SMART.
SMART метод допомагає вибрати формулювання бажаного / запланованого результату. Це лише форма запису ваших цілей, а не методика їх досягнення.
Термін SMART вперше з'явився у 1981 році в статті Джорджа Дорана There's a SMART Way to Write Management's Goals and Objectives («Це - розумний спосіб написання управлінських цілей і завдань»).
SMART розшифровується як:
- Specific
- Measurable
- Achievable
- Relevant
- Time-bound
S - Specific. Конкретна ціль
Згідно SMART принципу, цілі повинні бути конкретними, і чітко визначеними. Наприклад, якщо ваша ціль - знайти високооплачувану роботу, то її потрібно розбити на підцілі (написати резюме, піти на співбесіду і т.д)
Ми маємо конкретизувати бажаний результат, роблячи його зрозумілим і досяжним. Використовуйте слова-дії: "збільшити", "створити", "знизити".
М - Measurable. Вимірювана ціль
Measurable ціль за правилом SMART передбачає вимірювання успішності виконання цілі, наприклад, за кількістю, якістю, вартістю (збільшити на 30%)
Цифри мають бути підібрані адекватно, щоб у них був закладений сенс. Цілі, які можна виміряти, стають більш конкретними.
Приклад:
Неправильно: Я хочу подорожувати
Правильно: Я хочу зустріти свій день народження у Ісландії
Неправильно: Я хочу стати фінансово-незалежною
Правильно: Я хочу отримувати 1500$ в місяць.
A - Achievable. Досяжна ціль
Критерій досяжності означає, що мета вам вже під силу або знаходиться в зоні можливостей. У вас достатньо знань і навичок, щоб її досягти. Або буде потрібно трохи попрацювати над собою, щоб впоратися з цим завданням.
Якщо мета здається недосяжною, краще поставити проміжну, доступнішу вам мету. Якщо мета поставлена і ви її відкладаєте - ставте мету ще простіше.
Приклад:
Неправильно: Я хочу подвоїти дохід
Правильно: Я отримаю підвищення на роботі
Неправильно: Я хочу поїхати відпочивати на море
Правильно: Я поїду на вихідні в інше місто
R - Relevant. Актуальна ціль
Цей критерій методу SMART спонукає перевіряти себе питанням - «Чому я цього хочу?» До вашого кінцевого бажання ведуть багато цілей і, можливо, вони будуть цікавішими.
Вести здоровий спосіб життя можна по-різному: бігати, правильно харчуватися, плавати, грати в волейбол. Потрібно перевірити, що більше вам підходить.
Якщо мета складна, і ви не впевнені, що хочете її досягати - поставте проміжну мету для експерименту. Пройдіть частину шляху і подивіться, як воно - чи є бажання далі прагнути до неї?
T - Time-bound. Обмежена терміном ціль
У менеджменті це важливий критерій для кожної мети. Співробітникам потрібно орієнтуватися на результати колег, і будувати свої плани, виходячи з результатів інших.
В особистому житті зручніше ставити не поодинокі цілі з заданим терміном, а складати річний план.
Читайте за темою:
Як ефективно планувати свій час?
Як боротись з професійним вигоранням і повернути продуктивність?
Коли бракує натхнення: найкращі сайти, фільми і книги
Підписуйтесь на наш Telegram канал Enigma