Чи знаєте ви, що на пастелях і малюнках видатного французького художника-імпресіоніста Едгара Дега, які весь світ знає під назвою «Російські танцівниці», насправді зображені … українки.
Едгар Дега - один з найвизначніших і найоригінальніших представників імпресіоністського напрямку в мистецтві.
Надзвичайну популярність набули балетні сценки митця, в яких художник показує світ грації та краси, не впадаючи при цьому в зайву сентиментальність. Життя балету передано ним так яскраво, що легко можна уявити, наскільки свіжими і оригінальними здавалися ці картини сучасникам художника. «Мене називають живописцем танцівниць, - писав Дега. - Балерини завжди були для мене лише приводом, щоб зобразити чудові тканини і схопити рух».
На кінець життя Дега все частіше малював пастеллю, експериментуючи з кольором і технікою. Пастель привертала майстра благородством, чистотою і свіжістю кольору, бархатистою поверхнею фактури, жвавістю і хвилюючою вібрацією штриха. Ніхто не міг зрівнятися в майстерності володіння пастеллю з Дега, який використовував її з потужністю і винахідливістю, яких не сягав жоден з його сучасників.
Відома серія пастельних малюнків французького художника отримала назву «Російські танцівниці». Однак насправді на малюнках зображені українки.
Як відомо, імперська Росія піддавала колонізовані території жорсткій росіянізації, пригнічуючи розвиток місцевих культур. Дозволялись лише «невинні» для імперії національні прояви, до яких відносились народні пісні й танці.
Наприкінці ХІХ століття у складі багатьох російських балетних труп у паризьких вар'єте виступали й українки в національному одязі. Саме там їх і міг побачити художник, мало знайомий з особливостями політичного устрою Російської імперії. Українські танцівниці в яскравому вбранні, у вінках з квітами й стрічками стали для нього ідеальними моделями. Художник називав цю серію своїх робіт "оргіями кольору".
На відміну від балерин з їхніми відточеними, скульптурними «па» українки привабили Дега енергією танцю, нестримним, «первісним» прагненням людської натури «вдарити в закаблуки». Невагомі балетні пачки в роботах художника змінилися на наші національні й, як казав Дега, екзотичні строї.
Проте й досі попри очевидні політичні трансформації, світ мистецтва продовжує заплющувати очі на помилку Дега у назві цієї серії пастелей і малюнків, називаючи її «Російські танцівниці».
Отже давно вже пора дати українським танцівницям Дега правдиву назву. Однак крім нас і замість нас ніхто цього не зробить. Навряд чи у цьому зацікавлений хтось крім нас. А от чи дійсно зацікавлені ми самі?
Підписуйтесь на наш Telegram канал Enigma